Annonsen - en bok om reklamefaget og verdens mest benyttede reklameform

ISBN: 978-82-7935-142-9

Denne boken handler om verdens mest benyttede reklameform. Men samtidig handler den også om det finansielle grunnlaget for en stadig levende flora av lesemedier som aviser, magasiner, ukeblader og fagtidsskrifter.
Veiledende pris med mva
Salgspris med rabatt
Pris: kr. 375
Rabatt
Forfatter: Stein Erik Selfors

Denne boken handler om verdens mest benyttede reklameform. Men samtidig handler den også om det finansielle grunnlaget for en stadig levende flora av lesemedier som aviser, magasiner, ukeblader og fagtidsskrifter. Boken handler om en reklameform som til tross for den ene medierevolusjonen etter den andre og utallige spådommer om en snarlig død, stadig lever i beste velgående. Denne boken handler om annonsen.
I langt mer enn hundre år har den oppsøkende annonsen vært reklamebransjens basisprodukt, men vet vi egentlig nok om hva en annonse er, hvordan den fungerer, og hva den kan bidra med i forhold til andre reklameformer som film, plakater, brosjyrer og lydspoter? Boken oppsummerer vår kunnskap på feltet og forsøker å avdekke hemmeligheten bak de gode annonsene.

”Boken du nå holder i hendene, har alle forutsetninger for å bli et standardverk; både om annonsens historie, dens opprinnelse og utvikling, og om dens styrker og svakheter som formidler av budskap. Jeg kjenner ingen som vet mer om annonser enn Stein Erik Selfors. En god annonse kan gi deg kunnskap, innsikt, bakgrunn og forståelse. I hvert fall kunne den det, før. Selfors setter fingeren presist på problemet; at den norske annonsen i dag ikke lenger benytter muligheten til fordypelse, men er blitt forenklet og forringet til en plakat, en kort melding uten tekst og uten resonnement.”
Ingebrigt Steen Jensen


Stein Erik Selfors har tjuefem års erfaring fra reklamebyråer, hvorav fjorten år i Scaneco, Young & Rubicam, som direktør, faglig ansvarlig, kreativ leder og tekstforfatter. Han har skrevet bøkene \"Reklamens fag og vesen\" (2000) og \"Bill Bernbachs reklamesyn\" (2002), og nærmere hundre artikler om reklame, annonsering, kommunikasjon, markedsføring og medier. Selfors har mottatt Reklamebyråforeningens Ærespris og Medieforums Hederspris og er æresmedlem i Kreativt Forum. Selfors er studierektor i reklame og markedskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI.


Innledning

1. Annonsen og reklamefaget

2. En definisjon og noen spørsmål

3. Reklamens teoretiske fundament
Simona Romani: Hva vet vi om hvordan reklame og annonser fungerer og virker?

4. Reklamens kontekstuelle betingelser
Tore Bakken: Den kontekstuelle annonsen

5. Annonsen! Død eller levende?

6. Reklamens retoriske situasjon
Berit von der Lippe: Retorikk og den retoriske situasjon

7. Reklameforskningens vitenskapelige ståsteder
Kjell Bygnes: Annonsen, markedsføring og
vitenskapelige paradigmer

8. Oppsummering, og noen oppklarende eksempler
Referanser


Utgitt i oktober 2004