7. utgave Introduksjon samfunnsvitenskapelig metode
ISBN: 978-82-7935-410-9
Denne boken gir en bred introduksjon til samfunnsvitenskapelig
metode. Den er skrevet spesielt for studenter og forskere, men kan også
være nyttig for andre som skal gjennomføre undersøkelser, prosjekter
eller utredninger. Boken dekker både kvalitative og kvantitative
forskningsdesign. Forfatterne fremhever at det er formål og problemstilling
som avgjør hvilken fremgangsmåte som bør benyttes når undersøkelser
skal gjennomføres.
Boken redegjør for de valg som kan gjøres i forskningsprosessen, og hvordan
en undersøkelse kan designes fra idé til rapportering. Det er mange praktiske
råd og mange eksempler.
Asbjørn Johannessen var sosiolog og førstelektor ved OsloMet – storbyuniversitetet, med lang undervisningserfaring i samfunnsvitenskapelig metode.
Line Christoffersen har en PhD i markedsføring fra Handelshøyskolen
i København. Hun er dosent i markedsføring på Handelshøyskolen ved OsloMet
– storbyuniversitetet, hvor hun underviser i markedsføringsfag og kvalitativ
metode. Christoffersen har lang erfaring fra kvalitative undersøkelser og har
tidligere arbeidet som forskningsleder for kvalitative metoder i Synovate.
Per Arne Tufte er siviløkonom fra BI og dr.polit. i sosiologi fra Universitetet
i Oslo. Han er førsteamanuensis på Handelshøyskolen ved OsloMet –
storbyuniversitetet og har bakgrunn som forsker ved Statens institutt for
forbruksforskning (SIFO) og Senter for profesjonsstudier (SPS). Han har
undervist i forskningsmetode og kvantitativ metode ved en rekke universiteter
og høgskoler i Norge.
Alle forfatterne har utgitt flere bøker om samfunnsvitenskapelig metode.
Innhold
Del I Metoderefleksjon
Kapittel 1
Hverdagskunnskap og forskning
Teoretisering av hverdagserfaringer
Hva er samfunnsvitenskapelig metode?
Forskjell mellom samfunnsvitenskap og naturvitenskap
Kvalitativ og kvantitativ metode
Forskningsprosessen
Kapittel 2
Virkeligheten, data og teori
Samfunnsvitenskapens studieemne – den sosiale virkeligheten
Data
Hvor pålitelige er data? Reliabilitet
Teori, begrep og hypotese
Forholdet mellom empiri og teori
Kapittel 3
Fra tema til problemstilling
Undersøkelsens faglige utgangspunkt
Undersøkelsens problemstilling
Nøkkelbegreper
Formulering av problemstilling
Overgangfraproblemstillingtilformål
Datas relevans – validitet
Kapittel 4
Forskerens etiske og juridiske ansvar
Forskningsetikk
Forskningsetikk og bruk av internett
Adgangtilogbrukavpersonopplysninger
Samtykke til å delta i en undersøkelse
Taushetsplikt og anonymitet
Taushetsbelagte personopplysninger
Kunstig intelligens og forskningsetikk
Bruk av verktøyet Nettskjema i samfunnsvitenskapelig forskning
Del II Kvalitativ tilnærming – tekstenes tale
Problemstilling og formål som utgangspunkt for valg av design
Datakilder
Forskningsdesign
Kapittel 5
Utvelgelse av informanter i kvalitative undersøkelser
Utvalgsstrategier
RekrutteringavinformanterTidsperspektivet
Utvalgsstørrelse
Kapittel 6
Observasjon
Å samle data gjennom observasjon
Viktigebegreperiobservasjonsforskning
Når egner observasjon seg?
Hva kan observeres?
Å velge situasjonen som skal observeres
Feltrelasjoner og feltroller
Å få og beholde tilgang til feltet
Elementerveddeltakendeobservasjon
Forskeren som forskningsinstrument
Dokumentasjon av observasjoner
Observatørens etiske ansvar
Kapittel 7
Kvalitative intervjuer
Den dominerende formen for datainnsamling
Når egner intervjuer seg?
Grad av struktur på kvalitative intervjuer
Utforming av intervjuguide
Hvordan stille spørsmål i kvalitative intervjuer?
Relasjonenmellomforskeroginformant
Å bestemme hva som regnes som data
Dokumentasjon av intervjuet
Det kvalitative intervjuet online
Mobil teknologi
Kunstig intelligens og avansert digital analyse
Kapittel 8
Gruppesamtaler
Når egner gruppesamtaler seg?
Forberedelsertilgruppesamtaler
Struktur på gruppesamtalen
Bruk av projektive teknikker
Dokumentasjon av gruppesamtaler
Variasjonerovertradisjonellegruppesamtaler
Onlinebaserte gruppesamtaler
Synkrone onlinebaserte gruppesamtaler
Asynkroneonlinebasertegruppesamtaler
Generelt om moderatorens oppgave
Kapittel 9
Datareduksjon, analyse og fortolkning av kvalitative data
Forholdet mellom analyse og fortolkning
Å arbeide med tekst
Å organisere og dele inn kvalitative data
Tverrsnittbasertogkategoriskinndelingavdata
Utskrift fra et intervju
Kontekstuell dataorganisering
Bruk av diagrammer og tabeller
Tematisk analyse som tverrsnittbasert og kategorisk inndeling av data
Åpne dataarkiver og «Big Qual»
Computer-aided qualitative data analysis (CAQDAS)
Overgangfradatareduksjon,analyseogtolkningtilforskningsdesign
Komparativtforskningsdesign–sammenliknendetilnærmingerikvalitativ og kvantitativ forskning
Kapittel 10
Fenomenologi – å forstå verden gjennom menneskene
Fenomenologi som forskningsdesign
Kapittel 11
Etnografi – å studere kulturer
Datainnsamlingietnografiskdesign
Etforskningsdesignmedutbredelse
Prosedyrene i etnografisk forskning
Valg av felt og setting
Bli kjent med feltet
Utformingavproblemstilling
Datainnsamling
Beskrivelse av felt og setting som utgangspunkt for analyse
Analyse
Enfortolkningderforskerenkommerfremtilenforståelseavsamhandling og meningsdannelse i kulturen
Utforming av et helhetlig kulturelt portrett
Rapportering
Etnografisk forskning online
Planleggingsfasenogtilgangtilfeltet
Datainnsamling
Analyse og rapport
Kapittel 12
Casedesign – studiet av det spesifikke
Fire designstrategier for casedesign
Antall caser som studeres
Analyseenheter og datainnsamlingsenheter
Fasene i casedesign
Problemstilling
Teoretiske antakelser
Analyseenheter
Denlogiskesammenhengenmellomdataogantakelseneogkriterierforå tolke funnene
Rapportering
Å generere teori fra casestudier
Rapportering
Kapittel 13
Historiefortelling – narrativ analyse
Beretningsanalyse
Critical incident technique – når målet er å løse praktiske problemer
Forskningsprosessen
Kapittel 14
Analyse av dokumenter og litteraturstudier
Hva er dokumentanalyse?
Hvaregnessomdokumenter?
Vurdering av dokumenter
Fordeler og begrensninger med dokumentanalyse
Ulikestrategierforspråkligorientertdokumentanalyse
Diskursanalyse
Litteraturstudier
Litteratursøk etter kvalitative studier
Kapittel 15
Evaluering av kvalitative undersøkelser
Pålitelighet (reliabilitet)
Troverdighet (intern validitet)
Overførbarhet(eksternvaliditet)
Bekreftbarhet (objektivitet)
Del III Kvantitativ tilnærming – tallenes tale
Mixed methos research
Kapittel 16
Kvantitative forskningsdesign
Tverrsnittsdesign
Longitudinelle design (tidsdesign)
Eksperiment
Kvasieksperiment
Evaluering
Kapittel 17
Hvem og hva skal forskeren undersøke?
Enheter, variabler, verdier og målenivå
Hvemskalforskerenundersøke?
Enheter
Hvem skal undersøkes – alle eller et utvalg?
Svarrespons og bortfallsanalyse
Hvaskalundersøkes?
Variabler og verdier
Kodebok og datamatrise
Variablers målenivå
Sammensatte mål
Kapittel 18
Datainnsamling ved hjelp av spørreskjema
Spørreskjemaet må gi svar på problemstillingene
Ulike grader av strukturering
Hva spør vi om?
Praktiske tips ved utforming av spørreskjemaer
Bruk av skalaer
Vet ikke?
Hvor omfattende kan spørreskjemaet være?
Prestudie
Ferdigstillelse og utsendelse
Purring
Kapittel 19
Fordeling av én egenskap – univariat analyse
Data må forenkles
Hva er typisk? Middelverdi
Hvordan varierer fordelingen? Spredning
Form
Univariat analyse og målenivå
Kapittel 20
Fordeling av to egenskaper – bivariat analyse
Krysstabeller
Avhengig og uavhengig variabel
Tabelltolkning
Sammenlikning av statistiske mål
Målforsamvariasjon–korrelasjon
Bivariat analyse og målenivå
Kapittel 21
Analyse av årsakssammenhenger – eksperiment og statistisk kontroll
Statistisk sammenheng eller samvariasjon
Årsaksretningen
Kontroll for konkurrerende forklaringer – tredjevariabler
Mekanismer
Forskningsdesign for kvantitative årsaksstudier
Intern validitet
Kapittel 22
Enkel regresjonsanalyse
Enkel regresjonsanalyse: å finne den lineære trenden i dataskyen
Prediksjon
Residualer
Residualenes kvadratsum og minste kvadraters metode
Hvor god tilpasning gir regresjonsmodellen?
Standardiserte og ustandardiserte helningskoeffisienter
Utskrift fra enkel regresjonsanalyse i SPSS
Kapittel 23
Multippel regresjonsanalyse
Tolkning av koeffisientene i multippel regresjonsanalyse
Prediksjon i multippel regresjonsanalyse
Residualer
Modelltilpasning i multippel regresjonsanalyse– R2 og justert R2
Kategoriske uavhengige variabler i regresjonsanalyse – omkoding til dummyvariabler
Forutgående og medierende kontrollvariabler
Modererende variabler – interaksjonseffekt
Forutsetninger for regresjonsanalyse
Forutsetningerforågeneraliserefrautvalgtilpopulasjon (slutningsstatistikk)
Del IV Slutningsstatistikk
Å generalisere fra utvalg til populasjon
Kapittel 24
Beregning av sikkerhetsmargin – estimering
Estimering
Normalfordelingskurven
Å estimere et gjennomsnitt i populasjonen ved hjelp av et gjennomsnitt i utvalget
Åestimereenprosentfordelingipopulasjonenvedhjelpav prosentfordelingen i utvalget
Kapittel 25
Hypotesetesting av forskjeller mellom grupper og sammen henger mellom variabler
Hypotesetesting
Testing av differanser mellom to gjennomsnitt – t-test
Rapportering av resultater fra signifikanstesting
Hypotesetest av sammenhenger i krysstabeller – khikvadrattesten
Hypotesetesting av korrelasjonskoeffisient
Hypotesetest av helningskoeffisienter i regresjonsanalyse
Kapittel 26
Hvordan vurdere slutningsstatistikk?
Feilslutninger
Statistisk og innholdsmessig signifikans
Slutningsstatistikk og validitet
Vedlegg 1
Forholdet mellom zskår og andeler (proporsjoner) som ligger under/over mulige zskårer
Litteratur
Stikkord
I salg fra 14. juli 2025
