De unge og katastrofenyheter
ISBN: 82-7935-157-4
Krigen i Irak, terrorangrepet 11. september, skolemassakren i Beslan og Sørøst-Asia-katastrofen har gjort det mer aktuelt enn noensinne å vite mer om hvordan de unge opplever og mestrer katastrofenyheter på fjernsynet. Denne boken bringer ny viten om dette viktige området. Forfatteren diskuterer også hvorvidt katastrofenyheter kan lede til noe positivt, for eksempel empati, sosial og etnisk bevissthet eller mobiliserende tiltak. I boken får de unge sin egen stemme. Norske ungdommer forteller selv om hvordan de har opplevd dramatiske krise- og katastrofenyheter i fjernsynet. To tråder er flettet sammen. Den ene er den empiriske: Ungdommene har vært medforskere i prosjektet. Den andre tråden er den teoretiske rammen og den viten som er ervervet om ulike sider ved katastrofenyheter. Det refereres også til undersøkelser i andre land.
Boken er rikt illustrert og er aktuell for undervisning i mediepedagogikk, journalistikk, film, medier og kommunikasjon.
Dr.polit. Soilikki Vettenranta er førsteamanuensis i mediepedagogikk ved NTNU i Trondheim. Hennes doktorgradsarbeid omhandlet medienes og myndighetenes håndtering av Tsjernobyl-ulykken. Hun er også utdannet fjernsynsjournalist fra Universitetet i Tammerfors, Finland.
Kapittel I: De unge i medielandskapet
- Det flimrende skrekkabinett
- Nyhetskriterier
- Katastrofenyheter som sjanger
- Multinasjonale sosialiseringsagenter
- Fjernsynsnyheter - nyhetsnoveller?
- Mediene som syndebukker
- Nyhetssendinger for de unge
- Til drøfting
Kapittel II: De unge, nyheter og avmakt
- De unge i nyhetsbildet
- "Barndom" og "ungdom" som konstruksjoner
- Kritiske tilskuere
- Til drøfting
- Vær varsom
- Barn som nyhetsrekvisita
- Til drøfting
Kapittel III: Hva er vold?
- Fysisk, symbolsk og strukturell vold
- Voldelige nyheter ... i Australia
- ... i USA
- ... i Storbritannia
- Fiksjonsvold og faktavold
- Aggresjon og vold
- "Det kunne ha vært meg!"
- Til sammenligning
- Krigsnyheter
- Atomholocaust
- Foreldrekontroll
- Mestringsstrategier
- Til drøfting
Kapittel IV: Undersøkelse i Trøndelag
- Teoretisk forankring: fenomenologi
- Vitenskapelig metode: resepsjonsanalyse
- Problemstilling og datainnsamling
- Informantene
- Nyhetene
- Intervjuguide
- De unge som informanter
Kapittel V: Fortolkning av katastrofenyheter
- Opplevelse av nyheter
- Kontroll i hjemmene
- Norge og den store verden
Kapittel VI: Nyheter om ulike katastrofer
- Terrorangrepet 11. september
- Mestring i en barneskole
- Barnedrapene i Baneheia
- Hundedrapet på Vest-Torpa
- Drapet på en palestinsk gutt i Gaza
- Hungersnød og flomkatastrofe
Kapittel VII: Veien videre
- Opplevelse av rystende nyheter
- Fremtidsoptimisme
- Fra beskyttelse til mestring
- Mediepedagogikk gir kompetanse
- Hvordan takle krig og katastrofer i media?
- Til drøfting
Epilog I, november 2004
Epilog II, januar 2005
Noter
Referanser
Stikkord
Utgitt i april 2005