Forskningsmetode for økonomisk-administrative fag
ISBN: 978-82-7935-401-7
Forskningsmetode for økonomisk-administrative fag gir en bred introduksjon til forskningsmetode. Boken er skrevet spesielt med tanke på studenter og forskere innenfor økonomiske og administrative fag, men kan også være nyttig for andre som skal gjennomføre undersøkelser, prosjekter eller utredninger. Både kvalitative og kvantitative forskningsdesign blir grundig gjennomgått.
Forfatterne har en pragmatisk holdning til metoder, og framhever at det er formål og problemstilling som avgjør hvilken framgangsmåte som bør benyttes når studier skal gjennomføres. Boken gir mange praktiske tips og er rik på eksempler.
Om forfatterne
Asbjørn Johannessen er sosiolog og tidligere førstelektor ved OsloMet – storbyuniversitetet. Han har lang undervisningserfaring i samfunnsvitenskapelig metode.
Line Christoffersen har en PhD i markedsføring fra Handelshøyskolen i København. Hun er nå dosent i markedsføring på Handelshøyskolen ved OsloMet – storbyuniversitetet, og underviser i markedsføringsfag og kvalitativ metode. Christoffersen har lang erfaring fra kvalitative undersøkelser og har tidligere arbeidet som forskningsleder for kvalitative metoder i Synovate.
Per Arne Tufte er siviløkonom fra BI og dr.polit. i sosiologi fra Universitetet i Oslo. Han er førsteamanuensis ved Handelshøyskolen på OsloMet – storbyuniversitetet og har bakgrunn som forsker ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) og Senter for profesjonsstudier (SPS). Han har undervist i forskningsmetode og kvantitativ metode ved en rekke universiteter og høgskoler i Norge.
Alle forfatterne har utgitt flere bøker om samfunnsvitenskapelig metode.
Innhold
Del I Metoderefleksjon
Kapittel 1
Hverdagskunnskap og forskning
Teoretisering av hverdagserfaringer19
Hva er samfunnsvitenskapelig metode?21
Forskjell mellom samfunnsvitenskap og naturvitenskap22
Kvalitativ og kvantitativ metode22
Forskningsprosessen23
Forberedelse23
Datainnsamling24
Dataanalyse24
Rapportering24
Kapittel 2
Virkeligheten, data og teori25
Samfunnsvitenskapens studieemne – den sosiale virkeligheten25
Data25
Hvor pålitelige er data? Reliabilitet27
Teori, begrep og hypotese28
Forholdet mellom empiri og teori29
Kapittel 3
Fra tema til problemstilling
Undersøkelsens faglige utgangspunkt33
Undersøkelsens problemstilling33
Nøkkelbegreper35
Identifisering av nøkkelbegreper35
Teoretisk definisjon36
Dekomponering36
Operasjonalisering37
Indikatorer38
Formulering av problemstilling39
Datas relevans – validitet43
Begrepsvaliditet44
Kapittel 4
Forskerens etiske og juridiske ansvar
Forskningsetikk45
Forskningsetikk og bruk av internett46
Adgang til og bruk av personopplysninger47
Samtykke til å delta i en undersøkelse49
Taushetsplikt og anonymitet50
Taushetsbelagte personopplysninger50
Del II Kvalitativ tilnærming – tekstenes tale
Problemstilling og formål som utgangspunkt for valg av design51
Kapittel 5
Utvelgelse av informanter i kvalitative undersøkelser
Utvalgsstrategier58
Rekruttering av informanter70
Tidsperspektivet73
Utvalgsstørrelse74
Oppsummering78
Kapittel 6
Observasjon
Å samle data gjennom observasjon 79
Viktige begreper i observasjonsforskning80
Når egner observasjon seg?82
Hva kan observeres?84
Å velge situasjonen som skal observeres85
Feltrelasjoner og feltroller87
Å få og beholde tilgang til feltet90
Elementer ved deltakende observasjon94
Innledende kontakt94
Deltakende observasjon94
Å forlate settingen97
Forskeren som forskningsinstrument98
Dokumentasjon av observasjoner99
Utstyr:100
Før observasjonen må du bestemme deg for:101
Under observasjonen:101
Etter observasjonen:101
Observatørens etiske ansvar102
Oppsummering104
Kapittel 7
Kvalitative intervjuer
Den dominerende formen for datainnsamling105
Når egner intervjuer seg?106
Grad av struktur på kvalitative intervjuer107
Utforming av intervjuguide111
Hvordan stille spørsmål i kvalitative intervjuer?113
Relasjonen mellom forsker og informant114
Å bestemme hva som regnes som data116
Dokumentasjon av intervjuet118
Å intervjue betydningsfulle personer120
Det kvalitative intervjuet online125
Mobil teknologi127
Oppsummering128
Kapittel 8
Gruppesamtaler
Når egner gruppesamtaler seg?130
Forberedelser til gruppesamtaler131
Struktur på gruppesamtalen133
Bruk av projektive teknikker136
Dokumentasjon av gruppesamtaler140
Variasjoner over tradisjonelle gruppesamtaler142
Onlinebaserte gruppesamtaler143
Synkrone onlinebaserte gruppesamtaler144
Asynkrone onlinebaserte gruppesamtaler147
Generelt om moderatorens oppgave150
Oppsummering151
Kapittel 9
Datareduksjon, analyse og fortolkning av kvalitative data
Forholdet mellom analyse og fortolkning155
Å arbeide med tekst156
Å organisere og dele inn kvalitative data157
Tverrsnittbasert og kategorisk inndeling av data158
Utskrift fra et intervju161
Forslag til ordrett lesning av teksten162
Forslag til fortolkende lesning av teksten162
Forslag til refleksiv lesning av teksten162
Kontekstuell dataorganisering163
Bruk av diagrammer og tabeller163
Åpne dataarkiver og «Big Qual» 164
Computer-aided qualitative data analysis (CAQDAS)165
Oppsummering168
Kapittel 10
Fenomenologi – å forstå verden gjennom menneskene
Fenomenologi som forskningsdesign171
Forberedelse172
Datainnsamling173
Analyse 174
Rapportering182
Oppsummering183
Kapittel 11
Etnografi – å studere kulturer
Datainnsamling i etnografisk design186
Et forskningsdesign med utbredelse187
Prosedyrene i etnografisk forskning189
Valg av felt og setting189
Bli kjent med feltet190
Utforming av problemstilling190
Datainnsamling191
Beskrivelse av felt og setting som utgangspunkt for analyse195
Analyse197
En fortolkning der forskeren kommer frem til en forståelse av samhandling og meningsdannelse i kulturen200
Utforming av et helhetlig kulturelt portrett201
Rapportering202
Etnografisk forskning online203
Planleggingsfasen og tilgang til feltet207
Datainnsamling 208
Analyse og rapport209
Oppsummering209
Kapittel 12
Casedesign – studiet av det spesifikke
Fire designstrategier for casedesign212
Antall caser som studeres213
Analyseenheter214
Fasene i casedesign215
Problemstilling 215
Teoretiske antakelser217
Analyseenheter218
Utvalgsstrategi219
Antall informanter219
Rekruttering219
Tidsperspektiv220
Den logiske sammenhengen mellom data og antakelsene og kriterier for å tolke funnene220
Rapportering222
Å generere teori fra casestudier223
Trinn 1: Å komme i gang224
Trinn 2: Valg av case224
Trinn 3: Design av protokoll og instrumenter225
Trinn 4: Å gå i felt225
Trinn 5: Analyse av data226
Trinn 6: Å forme hypoteser227
Trinn 7: Relevant litteratur227
Trinn 8: Å trekke konklusjoner228
Rapportering230
Oppsummering230
Kapittel 13
Historiefortelling – narrativ analyse
Beretningsanalyse236
Critical incident technique – når målet er å løse praktiske problemer237
Forskningsprosessen 238
Oppsummering240
Kapittel 14
Språklig orienterte analyser
Diskursanalyse241
Konversasjonsanalyse246
Oppsummering248
Kapittel 15
Evaluering av kvalitative undersøkelser
Pålitelighet (reliabilitet)250
Troverdighet (intern validitet)250
Overførbarhet (ekstern validitet)251
Bekreftbarhet (objektivitet)252
Oppsummering253
Del III Kvantitativ tilnærming – tallenes tale
Mixed methods research 256
Kapittel 16
Kvantitative forskningsdesign
Tverrsnittundersøkelser259
Longitudinelle undersøkelser261
Tidsserieundersøkelser og tverrsnittundersøkelser261
Panelstudier262
Kohortundersøkelser263
Eksperiment263
Kvasieksperiment264
Evaluering265
Kapittel 17
Hvem og hva skal forskeren undersøke? Enheter, variabler, verdier og målenivå
Hvem skal forskeren undersøke? Enheter267
Hvem skal undersøkes – alle eller et utvalg?267
Populasjonen268
Utvalg269
Svarrespons og bortfallsanalyse272
Hva skal undersøkes? Variabler og verdier276
Kodebok og datamatrise278
Variablers målenivå279
Nominalnivå279
Ordinalnivå280
Intervallnivå og forholdstallsnivå280
Dikotome variabler282
Andre inndelinger282
Sammensatte mål283
Kapittel 18
Datainnsamling ved hjelp av spørreskjema
Spørreskjemaet må gi svar på problemstillingene286
Ulike grader av strukturering286
Hva spør vi om?287
Praktiske tips ved utforming av spørreskjemaer288
Bruk av skalaer 293
Vet ikke?294
Hvor omfattende kan spørreskjemaet være?295
Prestudie295
Ferdigstillelse og utsendelse295
Purring296
Kapittel 19
Fordeling av én egenskap – univariat analyse
Data må forenkles297
Tabeller og figurer298
Hva er typisk? Middelverdi301
Gjennomsnitt301
Median301
Modus – typetall303
Hvordan varierer fordelingen? Spredning303
Variasjonsbredden303
Kvartiler og kvartildifferanse304
Standardavviket305
Form308
Univariat analyse og målenivå310
Kapittel 20
Fordeling av to egenskaper – bivariat analyse
Krysstabeller311
Avhengig og uavhengig variabel313
Tabelltolkning315
Sammenlikning av statistiske mål317
Mål for samvariasjon – korrelasjon317
Bivariat analyse og målenivå321
Kapittel 21
Analyse av årsakssammenhenger – eksperiment og statistisk kontroll
Statistisk sammenheng eller samvariasjon325
Årsaksretningen325
Kontroll for konkurrerende forklaringer – tredjevariabler326
Mekanismer329
Forskningsdesign for kvantitative årsaksstudier329
Oppsummering – intern validitet331
Kapittel 22
Enkel regresjonsanalyse
Enkel regresjonsanalyse: å finne den lineære trenden i dataskyen334
Lineær sammenheng334
Observasjoner, spredningsdiagram og datasky337
Regresjonslikningen og tolkning av koeffisientene når X er en kvantitativ variabel341
Regresjonslikningen og tolkning av koeffisientene når X har to verdier342
Prediksjon344
Residualer345
Residualenes kvadratsum og minste kvadraters metode347
Hvor god tilpasning gir regresjonsmodellen?349
Forklart varians – R2349
Standardiserte og ustandardiserte helningskoeffisienter353
Oppsummering av enkel regresjonsanalyse355
Kapittel 23
Multippel regresjonsanalyse
Tolkning av koeffisientene i multippel regresjonsanalyse359
Prediksjon i multippel regresjonsanalyse359
Residualer 360
Modelltilpasning i multippel regresjonsanalyse– R2 og justert R2360
Kategoriske uavhengige variabler i regresjonsanalyse – omkoding til dummyvariabler361
Forutgående og medierende kontrollvariabler – illustrert gjennom et eksempel365
Modererende variabler – interaksjonseffekt371
Ikke-lineære sammenhenger376
Coefficientsa378
Kapittel 24
Slutningsstatistikk og forutsetninger i regresjonsanalyse
Slutningsstatistikk – hypotesetest av helningskoeffisienter385
Slutningsstatistikk – hypotesetesting av hele regresjonsmodeller391
Forutsetninger for regresjonsanalyse394
Forutsetninger for å trekke årsaksslutninger i regresjonsanalyse394
Korrekt modellspesifikasjon 395
Ikke omvendt årsaksretning eller gjensidig årsakspåvirkning mellom avhengig og uavhengig variabel396
Fravær av målefeil i uavhengig variabel 396
Fravær av multikollinearitet 397
Fravær av innflytelsesrike «uteliggere»398
Forutsetninger for å generalisere fra utvalg til populasjon (slutningsstatistikk)399
Homoskedastiske feilledd399
Normalfordelte feilledd400
Uavhengighet mellom observasjonene400
Kapittel 25
Eksperiment
Utgangspunktet401
Kjennetegn402
Ulike typer eksperimenter406
Kontrollerte og ikke-kontrollerte eksperimenter406
Naturlige eksperimenter406
Laboratorieeksperimenter og felteksperimenter407
Validitetstrusler407
Intern validitet407
Ekstern validitet410
Eksempler på eksperimenter410
Kapittel 26
Datamining
Regresjonsanalyse416
Beslutningstrær416
Kunstige nevrale nettverk419
Klusteranalyse421
Del IV Slutningsstatistikk – å generalisere fra utvalg til populasjon
Kapittel 27
Beregning av sikkerhetsmargin – estimering
Estimering427
Normalfordelingskurven429
Å estimere et gjennomsnitt i populasjonen ved hjelp av et gjennomsnitt i utvalget435
Å estimere en prosentfordeling i populasjonen ved hjelp av prosentfordelingen i utvalget442
Kapittel 28
Beregning av forskjeller mellom grupper– hypotesetesting
Hypotesetesting443
Testing av differanser mellom gjennomsnitt – t-test446
Rapportering av resultater fra signifikanstesting450
Testing av sammenhenger i krysstabeller – khikvadrattesten 452
Testing av sammenhenger mellom variabler – signifikanstest av korrelasjon457
Kapittel 29
Hvordan vurdere slutningsstatistikk?
Feilslutninger461
Statistisk og innholdsmessig signifikans462
Slutningsstatistikk og validitet463
Vedlegg 1
Forholdet mellom z-skår og andeler (proporsjoner) som ligger under/over mulige z-skårer 465
Litteratur467
Stikkord479
I salg fra 8. august 2020.