Livsnær skole
ISBN: 978-82-7935-275-4
I denne boken blir det satt fokus på skoleprosjekter som stod i kontrast til enhetsskolefortellingen. Vi følger pedagogen Erling Kristviks (1882 – 1969) engasjement for utvikling av en livsnær og fådelt samlivsskole, hvor elevene ble organisert i aldersblandede grupper, og hvor lokalmiljøet utgjorde et pedagogisk rom. Det faglige grunnlaget for hans ideer blir drøftet, og sett i forhold til de dominerende ideer om den gode skole i hans samtid.
Utgangspunktet for fremstillingen er at den pedagogiske forskningen også bør behandle skoleideer som ikke vant frem i politikken. Kunnskap om alternative ideer gir grunnlag for sammenligning og innsikt i muligheter, og dermed kan historien om den norske skoles utvikling, de ideer som peker frem mot dagens skole, bedre sees i et kritisk lys.
Vegard Kvam er førsteamanuensis i pedagogikk ved Norsk Lærerakademi i Bergen.
1 Erling Kristvik og den fådelte skolen
2 Historiens oppbygning
3 Historiens hovedbegreper
4 Historiens forutsetninger
4.1 Kildegrunnlag
4.2 Kildekritikk
4.3 Historiesyn
4.4 Metodisk tilnærming
DEL II: ERLING KRISTVIK I DET PEDAGOGISKE OG SKOLEPOLITISKE SAMTIDSMILJØET
5 Erling Kristivk
5.1 Oppvekstmiljø og livssyn
5.2 Utdanning og yrke
5.3 Forfatterskap og pedagogisk debatt
6 Den offisielle vilje i utvikling av den fådelte landsfolkeskolen
6.1 Skolen i by og land
6.2 Rasjonalet for skolesentralisering og klassedeling i mellomkrigstiden
6.3 Rasjonalet for skolesentralisering og klassedeling i etterkrigstiden
6.4 Sammenfatning og konklusjon
7 Erling Kristvik i skolepolitikken
7.1 Skolepolitikk, pedagogikk og vitenskap
7.2 Erling Kristviks vurdering av landsfolkeskolepolitikken
7.3 Sammenfatning og konklusjon
DEL III: PEDAGOGISK PROGRAM I FÅDELT SKOLE
8 En ny politisk kurs og et nytt pedagogisk program
9 Livsnær skole
10 Livsevne
10.1 Mål for oppdragelsen og skolens oppgave i samfunnet
10.2 Organisering av læring
10.3 Miljø og læring
11 Livsplan
11.1 Pedagogisk-psykologisk utgangspunkt
11.2 Pedagogisk-psykologiske utviklingstrinn
11.3 Sammenstilling av psykologisk og filosofisk utviklingsteori
12 Sammenfatning og konklusjon
DEL IV: PEDAGOGISK ARBEID I FÅDELT SKOLE
13 Forsøksarbeid og øvingsopplæring
13.1 Volda lærerskole 1930-1946
13.2 Fra lærerskolen i Volda til lærerhøgskolen i Trondheim
13.3 Norges lærerhøgskole 1946-1952
14 Formidling av forsøkserfaringer
14.1 Formidling gjennom metodeverk for arbeid i fådelt skole
14.2 Formidling gjennom kursvirksomhet om arbeid i fådelt skole
15 Sammenfatning og konklusjon
DEL V: SAMTIDSVURDERING AV PEDAGOGISK PROGAM SOM RASJONALE FOR FÅDELT SKOLE OG INNHOLD I FORSØKSARBEID
16 Skoleprogrammets pedagogisk-filosofiske grunnlag
16.1 Samtidsvurdering av pedagogisk-filosofisk orientering i mellomkrigstiden
16.2 Samtidsvurdering av pedagogisk-filosofisk orientering i etterkrigstiden
16.3 Skiftende kritikk
16.4 Sammenfatning
17 Skoleprogrammets pedagogisk-psykologiske grunnlag
17.1 Samtidsvurdering av læreboktrilogien i mellomkrigstiden
17.2 Samtdsvurdering av læreboktrilogien i etterkrigstiden
17.3 Skiftende kritikk
17.4 Sammenfatning
18 Skiftende kunnskapsregimer
DEL VI: FAGLIG ORIENTERING OG INSPIRASJONSKILDER
19 Pedagogisk-filosofisk orientering og inspirasjon
19.1 Forholdet mellom samfunnsteori og pedagogisk arbeid
19.2 Forholdet mellom utviklingsteori og skolens oppgave i samfunnet
19.3 Forholdet mellom reformskolearbeid og skoleorganisering
20 Pedagogisk-psykologisk orientering og inspirasjon
20.1 Forholdet mellom utviklingspsykologi og skoleorganisering
21 Et originalt skoleprogram?
22 Sammenfatning og konklusjon
DEL VII: HOVEDKONKLUSJONER
Kilder og litteratur
I: Bøker, artikler og avisinnlegg av Erling Kristvik
II: Meldinger av Erling Kristviks bøker
III: Andre bøker, artikler, rapporter og avisinnlegg
IV: Offentlige dokumenter. Lover, innstillinger og planer
V: Norges offisielle Statistikk (N.o.S.)
VI: Arkivalia
VII: Muntlige kilder
Personregister
Vedlegg
Utgitt i september 2009