Etisk omsorg i barnehagen og skolen. En utfordring for profesjonelle omsorgsarbeidere?
ISBN: 978-82-7935-078-1
"Etisk omsorg i barnehagen og skolen" drøfter ulike etiske teorier og tradisjoner og omsetter disse i praksis. På denne måten veiledes leseren i å anvende teori i sin praktiske hverdag. Boka bidrar til å fremme studentens bevissthet om etiske valg man står overfor i ulike hverdagssituasjoner. Slik øker den pedagogens handlingskompetanse, som igjen vil gi økt trygghet og åpenhet overfor samarbeidspartnere i barnehagen og i skolen – til beste for både barnet og foreldrene.
Boka henvender seg først og fremst til studenter innenfor førskolelærer- og allmennlærerutdanningene og til de som arbeider i barnehage og skole.
Kristin Rydjord Tholin er høgskolelektor ved Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Vestfold.
Omsorg
Relasjoners grunnleggende betydning
Etiske utfordringer
Bokas oppbygning
KAP 1 FRAMVEKST OG ETABLERING AV LÆRERYRKENE
1.1 Et historisk tilbakeblikk på etablering av læreryrkene
- Fra pleiemoder til førskolelærer
- Allmennlæreryrket
1.2 Omsorgens rolle i skole og barnehage
- Omsorgens rolle i barnehagen
- Omsorgens rolle i skolen
Oppsummering og spørsmål til ettertanke
KAP 2 FRA PRIVAT TIL OFFENTLIG OMSORGSARBEID
2.1 Det private og uformelle omsorgsarbeidet
2.2 Det offentlige og formelle omsorgsarbeidet
2.3 Et kjønnsperspektiv på læreryrket
2.4 Et profesjonelt yrke
- Fellestrekk ved omsorgsprofesjonene
2.5 Omsorgsarbeiderens yrkeskompetanse
- Sosial/relasjonell kompetanse
- Faglig kompetanse
- Didaktisk kompetanse
- Yrkesetisk kompetanse
- Omsorg er kontekstavhengig
Oppsummering og spørsmål til ettertanke
KAP 3 HVA ER OMSORG?
3.1 Omsorgsbegrepet
3.2 Omsorgens fire elementer
3.3 Omsorg i et subjektivt, objektivt og kritisk perspektiv
3.4 Omsorg og læring
Oppsummering og spørsmål til ettertanke
KAP 4 OMSORG SOM RELASJONELT FENOMEN
4.1 Relasjoners grunnleggende betydning
4.2 Omsorgsrelasjonen
- Omsorgsgiveren
- Omsorgsmottakeren
- Naturlig omsorg
- Etisk omsorg
- Et etisk ideal
- Utvikling av etisk ideal
4.3 Utfordringer knyttet til relasjoner i profesjonelt arbeid
- Asymmetriske relasjoner
- Makt og definisjonsmakt
- Selvrefleksjon og avgrensning
- Distansert relasjon, fravær av interaksjon
- Ivaretakelse av egen integritet
Oppsummering og spørsmål til ettertanke
KAP 5 OMSORGSARBEIDEREN I "ETIKKENS MOTLYS"
5.1 Et etisk vendepunkt?
5.2 Hva er etikk?
5.3 Etikk og moral i yrke og utdanning
- Menneskesyn
Oppsummering og spørsmål til ettertanke
KAP 6 HVA STYRER VALGENE VÅRE?
6.1 Etiske teorier og systemer
- Ulike tilnærmingsmåter til etikken
6.2 Omsorgsetikk
- Carol Gilligan
- Kari Martinsen
- Nel Noddings
- Knud Ejler Løgstrup
- Emmanuel Lévinas
- Styrken ved omsorgsetikken
6.3 Normativ etikk
- Pliktetikk
- Konsekvensetikk
- Sinnelagsetikk
- Diskursetikk
6.4 Hvordan anvende etiske retninger?
- Moral basert på lover, regler og prinsipper eller etisk ideal?
- Følelser eller fornuft?
- Privat eller offentlig moral?
- Et annet alternativ eller kombinasjon av omsorgsetikk og normativ etikk?
Oppsummering og spørsmål til ettertanke
KAP 7 ØNSKE DET, VILLE DET, MEN GJØRE DET?
7.1 Etisk omsorg i praksis
7.2 Blikket - ønske det?
- "Å se med hjertets øye"
- Utgangspunkt
- Sanse
- Innlevelse
- Forståelse
- Bekreftelse
7.3 Dømmekraften - ville det?
- Intuisjon
- Skjønn
7.4 Handlingen - gjøre det?
7.5 Mottatt omsorg - få det til?
Oppsummering og spørsmål til ettertanke
KAP 8 RELEVANTE METODER FOR Å BEVISSTGJØRE
8.1 Innledning
- Erfaringer som grunnlag for omsorgsarbeid
- Verdien av metoder og modeller for utvikling av etisk refleksjon
8.2 PARK-analysemodellen v/ Trygve Bergem
8.3 KLOK - en modell for etisk stillingtaken
8.4 Relasjonsskjema
8.5 GODT - refleksjonsmodellen
8.6 En modell for etisk forebygging
8.7 Etisk refleksjonsmodell
8.8 Praksisfortelling
Oppsummering og spørsmål til ettertanke
KAP 9 HVA HINDRER OMSORG?
9.1 Fravær av omsorg
9.2 Kultur og koder
9.3 Hva hindrer pedagoger i å være empatiske?
9.4 Kan man lære å bli god?
Oppsummering og spørsmål til ettertanke
AVSLUTNING
Litteratur
Stikkord