For alle barn! Barnehagens framvekst i velferdsstaten
ISBN: 978-82-7935-205-1
Barnehagens historie begynte med barneasylene og barnekrybbene på midten av 1800-tallet. Mot slutten av samme århundre ble de første fröbelinspirerte barnehagene etablert. De første folkebarnehagene kom rundt 1920. Storstilt utbygging skjedde imidlertid først etter 1970.
Boken er rettet mot studenter og yrkesgrupper som arbeider med barn innen utdannings-, helse- og sosialsektoren, f.eks. førskolelærere, lærere og barnevernspedagoger. Den er også egnet for foreldre og andre med interesse for barns oppvekstvilkår.
Tora Korsvold (f. 1952) er dr.art. og forsker ved Norsk senter for barneforskning (NOSEB) ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim.
Innledning
Kapittel 1 Veivisere til barnehagens framvekst
Tre veivisere
- Fra sosialhjelpstat til velferdsstat
- Et kjønnsperspektiv
- Idéer slår igjennom
Kapittel 2 Barnehagebevegelsen var internasjonal
Tyskland
USA
England
De nordiske land
De nordiske møtene
Kapittel 3 Norske småbarnsinstitusjoner 1837-1945:
barna, kvinnene og ansvaret
Barneasyler
- Barneasylene i Trondheim
- Dagliglivet i asylet
- Asylperioden tar slutt
Barnekrybber
Fröbelske barnehager
- Fröbelske barnehager i Bergen
- Kvinnene som drev barnehagene
- Fröbelske barnehager i andre byer
- Et marginalt fenomen
Folkebarnehager
Husmødrene bygger barnehager og barneparker
- Barneparker
Framtidsoptimisme og etablering av en ny type barneomsorg
Kapittel 4 En ny barndom tar form: statlig engasjement 1945-1970
Kjønn og barndom
Inn under statlig kontroll
Barnevernsmillioner og barnevernsinspektører
Barnevernsinstitusjonene får en egen lov
Hjemmet og husmoren som ledestjerner
- Høye kvalitetskrav
- Knappe ressurser
- Barns aktiviteter
- Profesjonell ledelse
- Høye idealer
- Mødrene trenger avlastning
Daginstitusjonsdebatt for første gang på 60-tallet
- Gifte og ugifte mødre
- Den tapte barndommen
- Barnehagelærerinnenes innflytelse
Den kvinnelige leder som garantist
Kapittel 5 Et veiskille: egen barnehagelov i 1975
Mødrenes økte yrkesaktivitet krever nye tiltak
Daginstitusjonsutvalgets innstilling av 1972
Førskole til alle
Barna, foreldrene og visjonene som forsvant
Lek, pedagogisk stimulering og målrettet arbeid
Debatten om kristen formålsparagraf på 70- og 80-tallet
En ny kvinnerolle preger barnehagens innhold
Heldagsbarnehager - også ut fra barns behov
Et veiskille
En barnehage med høye kvalitetskrav
Utdanning viktig, men ikke prioritert
Utbygging og nye reformer på 80- og 90-tallet
Kapittel 6 Kvalifikasjoner gjennom utdanningen
Utdanningssaken
Kvinner dro utenlands
- Rekrutteringen
Oppretting av de første norske skoler
- Barnevernsakademiet i Oslo
- Dronning Mauds Minne i Trondheim
- Oslo Kommunale Barnevernskole og Småbarnspedagogisk Akademi i Bergen
- Sørlandets barnehavelærerskole i Kristiansand
Kvinnelig lederskap
En kvinnelig utdanning på hjemmets grunn
Utdanningens innhold
Menn kommer inn
Fra praktisk, håndverksmessig kunnskap til mer teori
Fra privat oppgave til statlig ansvar
Ekspansjon og fordypning på 80- og 90-tallet
Kapittel 7 Fra kvinnefellesskap til samarbeid om barnet
Arven fra Fröbel
Ulike tradisjoner og forutsetninger
Barnas uke for første gang i 1937
Mødreklubben
Den kjønnsspesifikke arbeidsformen tar slutt
Foreldrekontakten formaliseres på 70-tallet
Fokus på enkeltbarnet
Barnehagelærerinnene blir mødre
Nye temaer og debatter
Fra kvinnefellesskap til samarbeid om barnet
Kapittel 8 Barnehagebarnet – et tidlig velferdsbarn
Barnehagens framvekst i velferdsstaten
Barnehagen og betydningen av kjønn
Nye idéer om barn og barndom slår igjenom
Barnehagen og arbeidet for et institusjonelt barnefellesskap
En felles nordisk barnehagemodell
Den norske barnehagen
Med barnehagen inn i år 2000
Noter
Referanser
- Kilder
- Litteratur
Register
2. utgave utgitt i november 2005