Forstått og forstyrret. Om systemisk og narrativ pedagogikk
ISBN: 978-82-7935-227-3
"Forstått og forstyrret" tar i bruk systemisk og narrativ teori og metode, og viser via en rekke caser og eksempler hvordan man gjennom samtale kan få kommunikasjonen mellom barnet og den voksne til å flyte.
Boka er skrevet på bakgrunn av Jørgen Ribers mangeårige arbeid med barn med sosiale og emosjonelle problemer. Disse barna er ofte kjørt fast i negative historier om seg selv som hindrer dem i å komme videre i livet og oppfylle sine håp og drømmer. Bokas omdreiningspunkt er med andre ord utvikling.
Forfatteren beskriver hvordan man som profesjonell (lærer, førskolelærer, spesialpedagog, miljøarbeider eller terapeut) kan interagere med slike barn og unge og hjelpe dem å komme videre. Barn og unge som har det vanskelig, har behov for å bli sett, hørt og forstått. Den røde tråden i boka er at kommunikasjon er en forutsetning for å kunne hjelpe. Dessuten mener forfatteren at det er viktig å forstyrre barn og unge – i den forstand at det er nødvendig å bryte ned de gamle fortellingene for å kunne skape nye og mer positive livshistorier.
Oversatt fra dansk av Are Eriksen
1. Om systemteori
2. Å bli forstått
3. Å bli hørt
4. Å bli sett
5. Å bli "forstyrret"
Etterord
Litteratur
Stikkord
Utgitt i november 2008