Integrert? Innvandrere og barn av innvandrere i utdanning og arbeidsliv
ISBN: 978-82-7935-278-5
Dette er en bok om integrering av innvandrere fra ikke-vestlige land og deres barn. Hvordan går det med dem i skolen og når de går ut i arbeidslivet?
Boken undersøker forskjeller i elevers karakterer på ungdomsskole, videregående skole og universitet/høgskole, og gjennomføring og frafall i videregående skole og høyere utdanning. Boken ser på betydningen av såkalte ”ghettoskoler”, med høy andel innvandrerelever, og belyser fagvalg blant innvandrere og deres barn på høgskole og universitet. Er det slik at innvandrere og deres barn først og fremst søker seg til helseprofesjonene, samt tekniske og matematisk-naturvitenskapelige fag?
Boken analyserer også sysselsetting og inntektsutvikling etter at elevene/studentene har gått ut i arbeidslivet. Har innvandrere og deres barn like stor sjanse som majoriteten til å få jobb? Og hvordan ser inntektsutviklingen ut for disse gruppene over tid?
Analysene, som er basert på Norges unike registerdata og omfatter hele årskull, hvor også majoritetsbefolkningen inkluderes, viser at bildet er flertydig: Mens integrasjon ser ut til å gå bra på mange områder, er forskjellene store på andre områder. Boken gir et samlet uttrykk for hvor skoen trykker i integreringsarbeidet, og er ikke til å komme utenom for alle dem som er interessert i innvandringsspørsmål.
Gunn Elisabeth Birkelund, dr.polit. 1993; professor i sosiologi, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo
Arne Mastekaasa, dr.philos. 1993; professor i sosiologi, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo
Kapittel 1
Innledning
Gunn Elisabeth Birkelund og Arne Mastekaasa
FAMILIE OG SKOLE
Kapittel 2
Skoleprestasjoner blant grunnskoleelever med én norskfødt og én utenlandsfødt forelder
Jørgen Hallvik
Kapittel 3
Minoritetselevers frafall fra videregående opplæring
Mina Verlo Grindland
Kapittel 4
I samme båt. Frafall fra videregående skole og arbeidsmarkedstilknytning blant etterkommere av innvandrere og unge med majoritetsbakgrunn
Silje Bringsrud Fekjær og Idunn Brekke
Kapittel 5
Finnes Ghettoskolen? Betydningen av andel elever med innvandrerbakgrunn for elevenes prestasjoner i videregående skole
Silje Bringsrud Fekjær og Gunn Elisabeth Birkelund
HØYERE UTDANNING
Kapittel 6
Utdanningsvalg og innvandrerbakgrunn – mot en etnisk arbeidsdeling i høyere utdanning?
Line Anita Schou
Kapittel 7
Innvandrerbakgrunn og frafall fra høgskolestudier
Kjetil Helgeland
Kapittel 8
Karakterprestasjoner i høyere utdanning blant etterkommere av innvandrere
Hanne Elisabeth Kolby og Ståle Østhus
ARBEIDSLIV
Kapittel 9
Med én fot innenfor?
Arne Kristian Aas
Kapittel 10
Sysselsatt eller tilsidesatt? Heltidstilpasning blant høyt utdannede minoritetskvinner
Ida Drange
Kapittel 11
Høyt utdannete innvandreretterkommeres møte med arbeidsmarkedet
Øystein Evensen
Kapittel 12
Innvandrernes og innvandreretterkommernes arbeidsinntekter
Idunn Brekke og Arne Mastekaasa
INTEGRERT?
Kapittel 13
Et sammensatt bilde
Arne Mastekaasa og Gunn Elisabeth Birkelund
Bidragsytere
Utgitt i november 2009