Spesialundervisning i grunnskulen
ISBN: 82-7935-006-3
Framstillinga legg hovudvekta på perioden etter 1960 og drøftar både dei politiske formuleringane og måla for spesialundervisninga, realiseringa av desse og kva som er oppnådd. Boka gir eit oversyn over ulike kunnskapstradisjonar og det som er gjort av forsking innan spesialundervisninga.
Boka vender seg til studentar som utdannar seg til yrke innan utdannings- og sosialsektoren, som har med barn og ungdom å gjera, som t.d. lærar, spesialpedagog, førskulelærar og barnevernspedagog. Boka er også aktuell for foreldre og politikarar med interesse for utviklinga av spesialundervisninga.
Peder Haug er fil. dr., professor i pedagogikk ved Høgskulen i Volda.
Kapittel 1 Spesialundervisning som pedagogikk og politikk
Tidlegare forsking
Kritisk om utdanningshistorie
Omgrep om politikk
Sosial rettferd
Ideologi
Kunnskapstradisjonen innan spesialundervisninga
Kjeldematerialet og analysar
Kategoriar og omgrep
Disposisjon
Kapittel 2 Skulen for alle fram til 1960-åra
Formuleringsplanet
Realiseringsplanet
Eit rettferdig system?
Danning, undervisning eller opplæring?
Kapittel 3 Spesialundervisning som velferd (1950-1990)
Spesialundervisning og velferdsstat
Optimismens år 1950-1975
Kritikkens år 1965-1990
Kapittel 4 Dei store aksjonane (1965-1970)
Tre viktige innstillingar
Stortingsdebatten om spesialskulane
«Konsentrasjonsleir»
Ein debatt i to delar
Sivilombodsmannen sin uttale
Etterverk og reparasjon
Stortinget presiserer
«Det har blitt stadig klarare»
Ny lov om grunnskulen
Situasjonen ved overgangen til 1970-åra
Tilhøva for forskinga i spesialpedagogikk
Innhaldet i forskinga
Lotteriet
Kapittel 5 Mot ei felles lov for all grunnskuleundervisning (1970-1975)
Integrasjonsdiskursar
Blomkomiteen si innstilling
Lite nytt frå Blomkomiteen
Motstand og støtte
Revidert grunnskulelov
Massiv støtte til Blomkomiteen
Ny mønsterplan
Forsøks- og forskingsarbeid
Kva har hendt?
Kapittel 6 Mot ein inkluderande skule (1975-1991)
Politisk reformmønster
Spesialskulesystemet
Basis for dei politiske debattane
Tilhengarar og skeptikarar
Politisk presisering av omgrepet integrering
Ressursdebattane
Usemje i synet på omfang og tempo
Usemje om Mønsterplanen frå 1987
Usemje om spesialskulane
Forskinga om organisering av spesialundervisning
Forsøks- og forskingsinstansar
Kvar står vi no?
Kapittel 7 Spesialundervisning på 1990-talet
Resultat ein har nådd i spesialundervisninga
Tiltak for å støtte inkluderande integrering
På veg mot ein inkluderande skule
Kapittel 8 Resultat og dilemma i spesialundervisninga
Dilemma i spesialundervisninga
Notar
Litteratur
Stikkordregister
Ei historisk analyse av spesialundervisninga i skulen.