Dato: Mandag 15.september
Kl.: 15.15-16.30
Sted: Pilestredet 46 Athene 1&2 på HiOA
Blir undervisningen bedre dersom lærerpersonalet driver med forskning? Lærer studentene mer dersom de får innføring i forskningsarbeid? Blir yrkesutøvelsen bedre dersom fremtidige profesjonsutøvere lærer å anvende forskningsbasert kunnskap?
Program:
*Forfatterne vil presentere bakgrunn og hovedresultater.
*Kristin Barstad, dekan Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap, Høgskolen i Buskerud og Vestfold, vil gi kommentarer sett fra lærerutdanningenes perspektiv.
*Gro Jamtvedt, avdelingsdirektør ved Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten og professor ved Senter for kunnskapsbasert praksis, Høgskolen i Bergen, vil kommentere sett fra sykepleierutdanningene.
*Spørsmål fra salen.
Meld deg på her (http://nifu.opinio.net/s?s=905)
Det vil bli servert forfriskninger. Påmeldingsfrist er fredag 12. september kl. 12.00.
Arbeidet med boka har vært finansiert av Kunnskapsdepartementet og Norges forskningsråd. På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning gjennomført et strategisk forskningsprogram for å styrke departementets kunnskapsgrunnlag på sentrale politikkområder. Boka inngår også som en del av prosjektet «Qualifying for professional careers» under forskningsrådsprogrammet «Utdanning 2020», ledet av Senter for profesjonsstudier (SPS) ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).
Denne boka sammenfatter og analyserer hvordan prinsippet om forskningsbasert utdanning blir fortolket og praktisert i fem profesjonsutdanninger på lavere grads nivå: allmennlærer, førskolelærer-, sykepleier-, sosialarbeider og ingeniørutdanningene. Den gir en oversikt over rådende kunnskapsstatus internasjonalt, presenterer empiriske undersøkelser av lærerpersonalets forskningspraksis, av forskningsinnslaget i undervisningen, av studentdeltakelse i forskning og av forholdet mellom forskning, utdanning og profesjonsutøvelse. Boka etter et kritisk blikk på begrepet forskningsbasert utdanning og hvordan dette prinsippet praktiseres, og er et viktig bidrag i diskusjonen om hva forskningsbasert undervisning, læring og profesjonsutøvelse innebærer. Den er også relevant for tilsvarende spørsmål i andre bachelorutdanninger ved universiteter og høyskoler.
Svein Kyvik er dr.philos. i sosiologi og seniorforsker ved NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. André Vågan er ph.d i profesjonsstudier og seniorforsker ved Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (NK LMH). Arbeidet med boka ble utført mens han var i en postdoktorstilling ved Senter for profesjonsstudier,
Høgskolen i Oslo og Akershus.
Les mer om lanseringen her
Boka kan kjøpes her