Kommunikasjon i organisasjoner
ISBN: 82-7935-004-7
Om boka
-
Mellommenneskelig kommunikasjon er selve livsnerven i alle organisasjoner. Kommunikativ kompetanse er derfor en helt avgjørende forutsetning for effektiv ledelse uansett organisasjonsform og ledelsesnivå. Men den sterke interessen for kunnskap og trening i kommunikasjon, skyldes ikke bare den positive betydningen god kommunikasjon har for organisasjoners daglige gjøremål. Like viktig er det at kommunikasjonssvikt er en av de viktigste grunnene til manglende produktivitet og trivsel i organisasjoner, hvor selv mindre sammenbrudd i kommunikasjonen kan føre til mellommenneskelige konflikter, indre spenninger og stress.
"Kommunikasjon i organisasjoner" gir nødvendig bakgrunnskunnskap for praktisk kommunikativ kompetanse og formidler kunnskap som umiddelbart kan omsettes til handling. Boken vil egne seg godt for ledere på alle nivåer. Den fremstiller stoff fra nyere psykologisk forskning om kommunikasjon, som i liten grad er ivaretatt i annen norsk faglitteratur. Boken vil derfor også egne seg godt for studenter på universiteter og høyskoler.
Boka er utgitt på dansk av Forlaget KLIM.
Om forfatteren
Carl Erik Grenness er professor i psykologi ved Universitetet i Oslo, med omfattende erfaring som konsulent og kursholder i offentlige og private virksomheter.
Innholdsfortegnelse
Del 1 KOMMUNIKASJONSTEORI
Kapittel 1 Hva er kommunikasjon?
Kapittel 2 Kommunikasjonsteori og modeller
Kommunikasjonsmetaforer
Et informasjonsteoretisk perspektiv
Et evolusjonsteoretisk perspektiv
Språklig kommunikasjonKapittel 3 Organisatorisk kommunikasjon. Omfang og former
Organisatoriske budskap og deres funksjoner
Sosialisering og kommunikasjon om arbeidsoppgaver
Kommunikasjon og organisasjonsstruktur: Byråkrati og nettverk
Kommunikasjonsklima
Kommunikasjon og omgivelsesusikkerhet
Organisatorisk diskurs: Public relationsKapittel 4 Person- og situasjonsfaktorer i mellommenneskelig
kommunikasjon
Kommunikasjon som konversasjon
Personfaktorer: Kjønn og kommunikasjon
Personlighetstrekk og kommunikasjon
Person-situasjon-dynamikken i kommunikasjon
Temporale kvaliteter ved kommunikasjon
Sosiale kontrakter, makt og konflikter i kommunikasjonKapittel 5 Kulturfaktorer i kommunikasjon
Tverrkulturell kommunikasjon
Språk og kulturell identitet
Organisasjonskultur og kommunikasjon
Forandring av kulturKapittel 6 Informasjonsteknologi og organisatorisk kommunikasjon
Kapittel 7 Kommunikativ kompetanse
Lingvistisk versus kommunikativ kompetanse
En hierarkisk modell for kommunikativ kompetanse
Ledelse og effektiv kommunikasjonDel II KOMMUNIKASJONSTRENING
Kapittel 8 Kommunikasjonstrening, intervensjon og etikk
Kapittel 9 Barrierer mot effektiv kommunikasjon
Kapittel 10 Kontekstfaktorer
Fysisk-geografisk kontekst
Kulturell kontekst
Personfaktorer og inntrykksdannelseKapittel 11 Verbal kommunikasjon
Rasjonalitet og saklighet
Organisatoriske dialoger
Effektive språkmønstre: retorikkKapittel 12 Nonverbal kommunikasjon
Paraspråk
KroppsspråkKapittel 13 Tilbakemelding
Hva er feedback?
Personforutsetninger i feedback
Ledelse og feedback
Problemer med å gi feedbackKapittel 14 Spesielle teknikker: aktiv lytting, «pacing» og terapeutiske
teknikker
Aktiv lytting
«Pacing», «joining» og andre terapeutiske teknikker
Samtaleterapi, hypnose og verbal suggesjonKapittel 15 Påvirkningsteknikker
Generelle påvirkningsfaktorer
Strukturelle påvirkningsteknikker
Sosialpsykologiske teknikker
Maktbruk
Verbale budskap
Den effektive påvirker
AvslutningLitteratur
Stikkordsregister
Utgivelsesdato
Gir nødvendig bakgrunnskunnskap for praktisk kommunikativ kompetanse som umiddelbart kan omsettes til handling.