Leksjoner i markedsvitenskap
ISBN: 978-82-7935-296-9
Om boka
-
Denne boken er skrevet ut fra et overordnet ønske om å formidle akademisk kunnskap fra forskning innenfor ulike fagområder med markedsvitenskap som fellesnevner. Kapitlene i boken er gruppert under følgende fire hovedtemaer: (i) undersøkelsesmetode, (ii) merkevarebygging og reklame, (iii) tjenestemøter og (iv) ledelse og styring. Blant temaene som blir behandlet er effekten av produktplasseringer, reklamens historie, baristaers yrkesstolthet og selvhjelpsindustriens disiplinerende rolle.
Formålet med boken er annerledes enn for de fleste akademiske bøker, fordi denne boken ikke skal brukes innenfor ett enkelt kurs eller fag. Tanken er at noen av tekstene kan være aktuelle i begynnelsen av en akademisk-merkantil utdannelse, mens andre kan være aktuelle mot slutten. Samme kapittel kan dessuten benyttes på ulike måter i ulike kurs. På denne måten kommer boken til å følge studentenes utdannelsesprogram over lengre tid. Dette åpner også for å koble ulike områder eller fagfelt innenfor rammene av ett eller flere kurs.
Om forfatteren
-
Runar Døving er professor i sosialantropologi ved Markedshøyskolen og forsker ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO). Han skriver også om merkevarer for Dagens Næringsliv.
Göran Svensson er professor ved Markedshøyskolen. Han er engasjert i internasjonal forskning innenfor markedsvitenskap og aktiv i flere internasjonale akademiske organisasjoner samt nettverk globalt.
Innholdsfortegnelse
Forord
Trond Blindheim
Innledning1) Markedsvitenskap
Runar Døving og Göran Svensson
Del I - Undersøkelsesmetode2) Prosess og struktur
Göran Svensson3) Kontekstanalyse
Runar Døving og Trine Olsen-Slagman4) Undersøkelsesvariabler for segmentering
Line Christoffersen
Del II - Merkevarebygging og reklame5) Reklamearbeidets historiske utvikling og organisering
Karl Fredrik Tangen6) «Rytmejustering» – merkevare gjennom deltakelse
Nicholas Ind7) Merkepersonlighet i merkevarebygging
Adrian Peretz8) Merkeplasseringer i underholdningsmedier
Lars Erling Olsen
Del III - Tjenestemøter9) Rettferdighet og følelser i tjenestemøter
Sander Sværi10) Interaktive tjenestemøter
Erling Dokk Holm11) Organisering av festivaler
Kari Einarsen og Reidar J. Mykletun
Del IV - Ledelse og styring12) Entreprenørskap og selvledelse
Kjetil Olaussen13) Lederskap må tas
Tom Karp14) Sourcing
Tore Mysen
Sluttord15) Oppsummering og refleksjoner
Runar Døving og Göran SvenssonUtgivelsesdato
Utgitt i august 2010