Forskningsmetode for lærerutdanningene
ISBN: 978-82-7935-328-7
Denne boken gir en introduksjon til forskningsmetode for lærerutdanningene. Boken dekker både kvalitativ og kvantitativ forskningsdesign. Forfatterne har en pragmatisk holdning til metoder, og framhever at det er formål og problemstilling som avgjør hvilken framgangsmåte som bør benyttes når studier skal gjennomføres.
Boken redegjør for de valg som kan gjøres i forskningsprosessen, og hvordan en undersøkelse kan designes fra idé til rapportering og presentasjon av resultatene. Den gir mange praktiske tips og er rik på eksempler. Det er ikke nødvendig å ha spesielle forkunnskaper om forskningsmetode for å ha utbytte av boken.
Asbjørn Johannessen er sosiolog og høgskolelektor ved Høgskolen i Oslo. Han har lang undervisningserfaring i samfunnsvitenskapelig metode, og har skrevet "Introduksjon til SPSS" og "Å forstå samfunnsforskning" (sammen med Per Arne Tufte og Pål Veiden)..
Line Christoffersen er Ph.D. i Marketing fra Handelshøjskolen i København. Hun er førsteamanuensis ved Markedshøyskolen og underviser i markedsføring og kvalitativ metode. Hun har tidligere arbeidet som manager i Andersen Business Consulting og vært forskningsleder for kvalitative metoder i Synovate.
Per Arne Tufte er siviløkonom fra BI og dr.polit. i sosiologi fra Universitetet i Oslo. Han er førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo og forsker ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO). Han har undervist i forskningsmetode og kvantitativ metode ved Universitetet i Oslo og flere andre høyskoler i Norge. Han har skrevet "Å forstå samfunnsforskning" (sammen med Asbjørn Johannessen og Pål Veiden).
Forfatterne har også skrevet "Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode", 4. utgave (2010).
Del I
Metoderefleksjon
Kapittel 1 Hva er forskning?
Teoretisering av hverdagserfaringer
Hva er samfunnsvitenskapelig metode?
Kvalitativ og kvantitativ metode
Forskningsprosessen
Forberedelse
Datainnsamling
Dataanalyse
Rapportering
Oppsummering
Kapittel 2 Virkeligheten, data og teori
Samfunnsvitenskapens studieemne – den sosiale virkeligheten
Data/empiri
Data er avhengig av forforståelse
Hvor pålitelige er data? Reliabilitet
Hvor relevant er data? Validitet
Teori som forenkling av virkeligheten
Teoretisk perspektiv
Begreper
Hypotese
Forholdet mellom data og teori
Oppsummering
Kapittel 3 Fra tema til problemstilling
Undersøkelsens problemstilling
Nøkkelbegreper
Identifisering av nøkkelbegreper
Teoretisk definisjon
Dekomponering
Operasjonalisering
Formulering av problemstilling
Oppsummering
Kapittel 4 Forskerens etiske og juridiske ansvar
Forskningsetiske prinsipper og retningslinjer
Forskningsetikk og bruk av Internett
Adgang til og bruk av personopplysninger
Meldeplikt og konsesjonsplikt i henhold til personopplysningsloven
Hvor skal prosjektene meldes? Hvor søker man konsesjon?
Samtykke til å delta i en undersøkelse
Samtykke når umyndige skal delta i forskning
Taushetsplikt og anonymitet
Adgang til taushetsbelagte personopplysninger
Oppsummering
Kapittel 5 Utvelgelse av informanter
Utvalgsstørrelse
Utvalgsstrategier
Rekruttering av informanter
Tidsperspektivet
Oppsummering
Del II
Kvalitativ tilnærming – tekstenes tale
Kapittel 6 Observasjon
Når egner observasjon som metode seg?
Observasjonens setting
Teoretiske antakelser møter praksisfeltet
Observasjonens faser
Feltrelasjoner og feltroller
En typologi over feltroller
Mennesket som instrument
Dokumentering av observasjoner
Exit fra settingen
Observatørens etiske ansvar
Oppsummering
Kapittel 7 Kvalitative intervjuer
Når egner intervjuer seg?
Gjennomføring av intervjuer
Utforming av intervjuguide
Relasjonen mellom forsker og informant
Hvordan stille spørsmål i kvalitative intervjuer?
Dokumentering av intervjuet
Oppsummering
Kapittel 8 Analyse av dokumenter
Hva er dokumentanalyse?
Vurdering av dokumenter
Ulike strategier for dokumentanalyse
Oppsummering
Kapittel 9 Analyse, tolkning og rapportering innenfor etnografi
Etnografi: Å studere kulturer
Oppsummering
Kapittel 10 Analyse, tolkning og rapportering innenfor fenomenologi
Fenomenologi: Å forstå verden gjennom menneskene
Oppsummering
Kapittel 11
Analyse, tolkning og rapportering innenfor casedesign
Casedesign: Studiet av det spesifikke
Oppsummering
Kapittel 12 Analyse, tolkning og rapportering innenfor
aksjonsforskning
Aksjonsforskning: Når målet er endring
Oppsummering
Del III
Kvantitativ tilnærming – tallenes tale
Kapittel 13 Hvem og hva skal forskeren undersøke?
Enheter, variabler, verdier og målenivå
Hvem skal forskeren undersøke? Enheter
Hvem skal undersøkes – alle eller et utvalg?
Populasjonen
Utvalg
Hva skal undersøkes? Variabler og verdier
Variablers målenivå
Nominalnivå
Ordinalnivå
Intervallnivå og forholdstallsnivå
Oppsummering
Kapittel 14
Datainnsamling ved hjelp av spørreskjema
Spørreskjemaet må utformes slik at det kan gi svar på problemstillingene
Ulike grader av strukturering
Praktiske tips ved utforming av spørreskjemaer
Hvis respondenten ikke er i stand til å svare
Bruk av skalaer
Fasene i utarbeidelse av spørreskjemaer
Hvor stort kan spørreskjemaet være?
Prestudie
Ferdigstilling og utsendelse
Purring
Oppsummering
Kapittel 15 Analyse av kvantitative data: Fordeling av én egenskap
– univariat analyse
Data må forenkles
Tabeller og figurer
Hva er typisk? Middelverdi
Gjennomsnitt
Median
Modus
Hvordan varierer fordelingen? Spredning
Variasjonsbredden
Kvartiler og kvartildifferanse
Univariat analyse og målenivå
Oppsummering
Kapittel 16
Analyse av kvantitative data: Fordeling av to
egenskaper – bivariat analyse
Krysstabeller
Avhengig og uavhengig variabel
Tabelltolkning
Sammenligning av statistiske mål
Mål for samvariasjon – korrelasjon
Bivariat analyse og målenivå
Analyse av mange variabler
Oppsummering
Kapittel 17
Akademisk skriving innenfor utdanningsvitenskap
Bachelor- og masteroppgaver
Skrivetekniske regler
Essays
Oppsummering
Litteratur
Stikkord
Utgitt juni 20112