Fra påvirkning til overbevisning - Revolusjonerende nye metoder
ISBN: 978-82-7935-386-7
Med den internasjonale bestselgeren Påvirkning endret Robert Cialdini måten vi forstår påvirkningens psykologi. I denne nye boken viser han hvilken avgjørende betydning inntrykkene før selve påvirkningen har, det han kaller «før-overbevisningen». Med kompromissløs vitenskapelighet, uslåelig vidd, historiske og litterære referanser, observasjoner fra «street smarte» selgere og reklamefolk og anekdotiske illustrasjoner gir han både teoretisk innsikt og konkret veiledning. Fra påvirkning til overbevisning er en solid fagbok som samtidig tar leseren med på en underholdende reise i menneskesinnets merkverdige irrganger.
Fra påvirkning til overbevisning er en New York Times and Wall Street Journal bestseller og er utpekt av Strategy + Business som den beste Business Book i 2016 i kategorien Management.
«… en bok som uttømmende gjennomgår forskningen – ikke på hvordan vi kan påvirke andre, men hvordan vi kan klargjøre dem for påvirkning.» wall street journal
«… nøkkelverktøy for alle som er seriøst opptatt av forretningsstrategi på et vitenskapelig grunnlag [...] dømt til å bli en øyeblikkelig klassiker.» forbes
«… årets beste businessbok innen ledelse.» theodore kinny i strategy+business
«… detaljert, leservennlig og fascinerende [...] kan få leseren til å stille spørsmål ved om det overhodet er mulig å fatte balanserte beslutninger.» publishers weekly
Robert Cialdinis Påvirkning er boken jeg oftest anbefaler [...] Fra påvirkning til overbevisning er muligens enda mer rystende innsiktsfull. chip heath , professor, stanford graduate school of business
Ingen psykologs forskning blir anvendt oftere eller med større suksess enn Robert Cialdinis … [Fra påvirkning til overbevisning] er klassisk Cialdini – autoritativ, original og umiddelbart praktisk anvendelig. richard h. taler, professor, university of chicago booth school of business
En ytterst fascinerende bok om at de viktigste driverne for påvirkning ikke er ordene vi velger i øyeblikket, men hvordan vi iscenesetter i forkant. adam grant, professor ved wharton school – university of pennsylvania .
Robert Cialdini er internasjonalt anerkjent for sin forskning på påvirkningens psykologi. Bøkene hans er oversatt til 33 språk og har solgt mer enn tre millioner eksemplarer. Han er nå Regents’ Professor Emeritus innen psykologi og markedsføring ved Arizona State University. Han leder det internasjonale selskapet Influence at work som tilbyr foredrag og opplæring i effektiv og etisk anvendelse av de verktøyene han presenterer i bøkene sine.
Innhold
Takk
Forord
Del 1
Før-overbevisning: oppstartsvis plassering i oppmerksomheten
Kapittel 1
Før-overbevisning: en introduksjon
Før-overbevisning
Det store det samme
Det store det forskjellige
Det handler om tidspunkt (timing)
Kapittel 2
Privilegerte øyeblikk
Ikke hokus, ikke pokus, men fokus
Ensporete sklier – rett i mål
Er du eventyrlysten nok til å prøve ut en revolusjonerende modell for påvirkning?
Gevinster og forsiktighetsregler ved fokusert oppmerksomhet
Kapittel 3
Det viktige ved oppmerksomhet … er viktighet
Det som er fremtredende er viktig
Bakveier til oppmerksomhet
Kapittel 4
Det som står i fokus er årsaken
Å ta en sjanse
Å ta et liv
Kapittel 5
Oppmerksomhetens sjefer 1: de attraktive
Det seksuelle
Det truende
Og nå til noe helt annet: raske taktskifter
Kapittel 6
Oppmerksomhetens sjefer 2: de magnetiserende
Det som er relevant – for meg
Det uferdige
Del 2
Prosesser: assosiasjoners rolle
Kapittel 7
Assosiasjonenes forrang: Jeg tenker fordi jeg sammenlenker
Å tenke er å sammenlenke
Intet ondt sagt, intet ondt frembrakt
Tilfeldige (men ikke utilsiktete) eksponeringer for ord
En metafor er en meta-dør (til endring)
Flere hete saker
Kapittel 8
Overbevisende geografi: alle de riktige stedene, alle de riktige sporene 139
Det som allerede er inni oss
Det som allerede er i dem
Kapittel 9
Før-overbevisningens mekanikk: årsaker,begrensninger og korrektiver
Klargjort og avventende
Rettelse: Vær obs på avstanden
Å skape avstand i sinnet
Del 3
Beste praksis: optimal før-overbevisning
Kapittel 10
Hovedveier til forandring: smarte snarveier i stedet for brede boulevarder
De veiene vi ofte tar
Hva mer kan sies om påvirkningens universelle prinsipper?
Kapittel 11
Enhet 1: å være sammen
Enhet
Å være sammen
Kapittel 12
Enhet 2: å handle sammen
Liking
Støtte
Musikk i kampen om påvirkning: jingelens lov
Systemets konstruksjon
Fortsatt gjensidig utveksling
Å skape sammen
Å komme sammen
Kapittel 13
Etisk anvendelse: en før-før-overbevisende betraktning
Virksomheters uhederlighet: en tredobbel kreftsvulst
Kapittel 14
Etter-overbevisning: ettervirkninger
Å skape varig endring gjennom etablering av sterk forpliktelse
Å skape varig endring ved å stille signalene i kø
Overbevisende geografier 2: Hvem vi er er hvor vi er
Bibliografi
Noter
Stikkordregister