Ja, vi elsker ... Skolebøkene som nasjonsbyggere 1814-2000
ISBN: 82-7935-182-5
Om boka
-
Denne boken gir for første gang en helhetlig oversikt over og analyse av hvordan skolens lærebøker har vært med på å forme vårt nasjonale selvbilde, fra Eidsvollsgrunnloven og fram til i dag. Grunnlaget for framstillingen er mer enn 100 lærebøker i historie og samfunnskunnskap, men forfatteren har også inkludert viktige lesebøker. Gjennom lærebøkene følger vi skolens nasjonale oppdragelse fra en forsiktig start i tiårene etter 1814, via kraftpatriotiske perioder, fram til en åpnere og mer selvkritisk nasjonal bevissthet.
Boken henvender seg delvis til studenter innenfor ulike samfunnsfag, men like mye til en bred offentlighet. For her vil alle kunne finne "sine" skolebøker, og sette disse inn i en større sammenheng.
Om forfatteren
Svein Lorentzen er dr.philos. og professor i fagdidaktikk ved NTNU i Trondheim. Han har skrevet en rekke bøker og artikler om fagdidaktiske og utdanningshistoriske emner.
Innholdsfortegnelse
BakteppetKap 1 - Nasjonen våkner 1814-1860
Skolepolitisk kontekst
Lærebøkene
SammendragKap 2 - Norge i våre hjerter 1860-1905
Skolepolitisk kontekst
Lærebøkene
SammendragKap 3 - På egen hånd 1905-1940
Skolepolitisk kontekst
Lærebøkene
SammendragKap 4 - Fellesskap i krig og fred 1940-1970
Skolepolitisk kontekst
Lærebøkene
SammendragKap 5 - Norge i verden 1970-2000
Skolepolitisk kontekst
Lærebøkene
SammendragKonklusjon
Kilder
Stikkord
Navneregister
Utgivelsesdato
Utgitt i mars 2005