Læring
ISBN: 978-82-7935-014-9
Om boka
-
Læring skjer hele livet igjennom og i de fleste sammenhenger vi inngår i, og er en grunnleggende forutsetning for vår utvikling og vekst som menneske. Til tross for den sentrale rollen som læring spiller i menneskers liv og virke, er det verken blant forskere eller folk flest enighet om hva læring er, om hvordan læring skjer og hvordan man best kan fremme læring.
Med utgangspunkt i at det finnes ulike former for læring og dermed også et mangfold av læringsteorier, gir denne boken en grunnleggende innføring i ulike syn på læring fra klassiske oppfatninger til moderne teorier. Vi presenteres både for individuelle læringsteorier som framstiller de lærende som ensomme undersøkende og for sosiale læringsteorier som er mer opptatt av individets deltakelse i ulike læringsfellesskap.
Boken gir en innføring i ulike tilnærminger til læring som behaviorisme, gestaltpsykologi, konstruktivisme, kognitive- og sosiale læringsteorier. Vi får også en framstilling av læringssynet hos sentrale forfattere som bl.a. Platon, John Locke, B.F.Skinner, John Dewey, Wolfgang Köhler, Jean Piaget, Lev Vygotsky, Ernst von Glasersfeld og Jerome Bruner.
Velskrevne caser og dialoger gjør boken velegnet til bruk i aktive lærings- og undervisningsformer. Den passer i alle utdanninger der kunnskap om læring står sentralt.
Om forfatteren
-
Innholdsfortegnelse
-
Kapittel 1 Introduksjon
Læring
Lærerens ansvar
Mangfoldet av forskjellige teorier
Bokens oppbygningKapittel 2 Klassiske teorier
Platons læringsteori
Første case
Lockes atomistiske modell
Andre case
En kritikk
Tredje caseKapittel 3 Behaviorisme
Klassisk betinging
Operant betinging
Første case
B.F. Skinner
Styrker og svakheter
Andre caseKapittel 4 Problemløsning, innsikt og aktivitet
Gestalttilnærmingen
Første case
Den undersøkende organismen
Den lærendes sinnKapittel 5 Piagets strukturer og psykologisk konstruktivisme
Utviklingen av kognitive strukturer
Prinsipper for konstruksjon
Første case
Noen kritiske temaer
Retningslinjer for pedagoger
Konstruktivistiske tilnærminger til læring etter PiagetKapittel 6 Læringens sosiale sider
John Dewey
Første case
Vygotsky og andre
Andre case
Tredje case
Situert kognisjon og deltakelse i praksisfellesskapKapittel 7 Kognitive strukturer og fagstrukturer
Kart og organiserere
En øvelse
Fagdisipliners struktur
Bruner, Schwab og Hirst
En vurderingKapittel 8 Den kognitiv-vitenskapelige tilnærmingen
Den heuristiske verdien for forskere
Den heuristiske verdien for læreren
Noen svakheter ved datamaskinmodellen
Forståelse, mening og «det kinesiske rommet»
Platon og sinnetKapittel 9 Argumentasjon og problemstillinger
Forholdet mellom læringsteori og undervisning
Forskjellige former for læring
Et sted å starte læringen
Læring og atferdsendring
Den vitenskapelige statusen til gestaltteori og behavioristisk teori
Forskjellige undervisnings- og læringsstrategier
Undervisning, læring og utviklingsstadier
Å lære å lese
Å lære fakta og strukturer
Læringsteori og kunstig intelligens
Å lære å balansere kjemiske formler
Evaluering av verbal læring og ferdighetslæring
Å lære meningen med addisjon
Å lære Shakespeare
Å lære ansvar
Antakelser om læring og læreplanen
Individualisert læring
Et problem med multiple læringsteorierNoter
Kommentert litteraturliste
Utgivelsesdato
-
Innføring i ulike tilnærminger til læring.