Pedagogikken i reformene - reformene i pedagogikken
ISBN: 978-82-7935-259-4
Skoledebattene får ofte en tabloid form. "Pedagogikken i reformene – reformene i pedagogikken" møter denne tabloidiseringen med forskningsbasert kunnskap innenfor sentrale emner i norsk og nordisk pedagogisk forskning og utdanningspolitikk.
Professor Peder Haug ved Høgskulen i Volda har lenge vært sentral i norsk pedagogisk forskning. Hans forskning har særlig vært knyttet til reform- og endringsperspektiver på utdanning og utdanningspolitikk. En rekke av Peder Haugs kolleger i Norge, Danmark og Sverige ønsker med denne boka å hylle han post festum med fylte 60 år.
Forord
Alfred Oftedal Telhaug
Norsk skoletenkning fra Hernes til Clemet/Djupedal
Gunn Imsen
Fra nasjonal dannelse til grunnleggende ferdigheter. Om utviklingen fra L 97 til Kunnskapsløftet
Ulf P. Lundgren
Några reflektioner kring pedagogik som vetenskap
Sidsel Germeten
Klassifiseringens makt
Thomas Nordahl
Spesialundervisning – et empirisk bilde
Bengt Persson
Specialpedagogik – pedagogikens alibi?
Thor Ola Engen
Om stagnasjonen i møtet med faglige tekster på mellomtrinnet
Ove Karlsson Vestman
Forskning om utvärdering i Sverige
Kirsti Klette
Alt som før i klasserommet?
Niels Egelund
Dansk læreruddannelse i et reformperspektiv
Peder Haug
Skulen og allmennlærarutdanninga
Publisering
Kort forfatterpresentasjon
Utgitt i august 2008