Pedagogikken i reformene - reformene i pedagogikken
ISBN: 978-82-7935-259-4
Om boka
-
Skoledebattene får ofte en tabloid form. "Pedagogikken i reformene – reformene i pedagogikken" møter denne tabloidiseringen med forskningsbasert kunnskap innenfor sentrale emner i norsk og nordisk pedagogisk forskning og utdanningspolitikk.
Professor Peder Haug ved Høgskulen i Volda har lenge vært sentral i norsk pedagogisk forskning. Hans forskning har særlig vært knyttet til reform- og endringsperspektiver på utdanning og utdanningspolitikk. En rekke av Peder Haugs kolleger i Norge, Danmark og Sverige ønsker med denne boka å hylle han post festum med fylte 60 år.
Om forfatteren
-
Kjell-Arild Madssen er førsteamanuensis ved Høgskulen i Volda.
Innholdsfortegnelse
- Forord
Alfred Oftedal Telhaug
Norsk skoletenkning fra Hernes til Clemet/DjupedalGunn Imsen
Fra nasjonal dannelse til grunnleggende ferdigheter. Om utviklingen fra L 97 til KunnskapsløftetUlf P. Lundgren
Några reflektioner kring pedagogik som vetenskapSidsel Germeten
Klassifiseringens maktThomas Nordahl
Spesialundervisning – et empirisk bildeBengt Persson
Specialpedagogik – pedagogikens alibi?Thor Ola Engen
Om stagnasjonen i møtet med faglige tekster på mellomtrinnetOve Karlsson Vestman
Forskning om utvärdering i SverigeKirsti Klette
Alt som før i klasserommet?Niels Egelund
Dansk læreruddannelse i et reformperspektivPeder Haug
Skulen og allmennlærarutdanningaPublisering
Kort forfatterpresentasjon
Utgivelsesdato
Utgitt i august 2008