Humaniorastudier i pedaogogikk
ISBN: 978-82-7935-306-5
Denne boka tar for seg ulike temaer og aspekter innenfor pedagogisk filosofi og historie, nå kalt humaniorastudier i pedagogikk etter forskergruppen ved Universitetet i Oslo som har dette som sitt spesialområde. Området er stort og mangfoldig, med plass for mange slags temaer, problemstillinger, perspektiver og vinklinger.
Pedagogisk filosofi og historie har tradisjonelt stått sterkt ved Universitetet i Oslo. Interessen for disse områdene har alltid vært til stede blant pedagogikkfeltets mange aktører, og i våre dager ser interessen ut til å være økende. Mens mye pedagogisk forskning i dag henter sin legitimitet ved å være praksisrelevant og nytteorientert, henter humaniorastudiene sin legitimitet ved sin egenverdi, ved sin betydning for faglig identitet og akademisk dannelse, og ved sin funksjon som redskap for kritisk tenkning, skråblikk og overraskende vendinger. Den foreliggende buketten av artikler spenner tematisk fra kritiske diskusjoner av dagens dominerende pedagogiske begrepsapparat – bestående av måling, kartlegging, læringsutbytte, effektivitet, etc. – via større og mindre oversikter og konkrete historiske nedslag til skråblikk på praksis, tale, skrift og dialog.
Tone Kvernbekk er professor i pedagogisk filosofi ved Universitetet i Oslo. Hun arbeider mest med vitenskapsteoretiske perspektiver anvendt på ulike problemer i pedagogisk forskning og teoridannelse, men publiserer også innenfor argumentasjonsteori og narrativ teori.
Innledning: å drive med pedagogiske humaniorastudier
Hildur Ve
Om forholdet mellom samfunnets danningsidealer og skoleforskningen
Ingerid Straume
Betydningen av ”læring”
Lars Løvlie
Når reglene kommer til kort
Thomas Ziehe
”Post-avtradisjonalisering”. Betraktninger rundt det endrede stemningsleiet som preger dagens ungdom
Ola Stafseng
Pedagogisk lærdomshistorie. En introduksjon
Geir Knudsen
Pedagogikkens moderne gjennombrudd. Herman Triers foredragsserie i Christiania våren 1882
Trude Evenshaug
Offentlig om offentlighet i Norge på 1800-tallet
Moira von Wright
Om undran inför mattan: Pedagogisk-filosofiska undersökningar om delaktighet i skolan
Einar Sundsdal jr.
Om skrift, stemme og nærvær. Jacques Derridas lesning av Ferdinand de Saussures Course in General Linguistics
Tone Kvernbekk
Til forelesningens forsvar
Om forfatterne
Utgitt i mars 2011