I klasserommet
ISBN: 978-82-7935-337-9
Mye av faglitteraturen i dagens lærerutdanninger handler om hvordan lærere bør planlegge, gjennomføre og vurdere sin egen undervisning. Denne litteraturen er imidlertid ofte ideell og harmoniserende, og med høye og nokså vanskelig oppnåelige målsetninger. Paradoksalt nok når det er godt forskningsmessig belegg for at det er krevende og vanskelig å omsette pedagogiske idealer til god praksis.
Denne boka presenterer noen faglige bidrag som viser en annen vei til kunnskap om undervisning, ved å vise hvordan elever, foreldre og lærere, sammen fungerer i klasserommet. Boken har derfor klasserommet som utgangspunkt for sine analyser av undervisning og læring.
Boken har sin opprinnelse i konferansen «Undervisning og læring i et mangfoldig fellesskap» som ble arrangert på Hamar av Nettverk for tilpasset opplæring (NETTOPP) i samarbeid med Høgskulen i Volda, Høgskolen i Hedmark og Norges Forskningsråd.
Thor Ola Engen er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Hedmark. Peder Haug er professor ved Høgskulen i Volda.
Innhold
Forord
Kapittel 1
Innledning
Peder Haug
Hvordan skolens arbeid bør være
Hvordan skolens arbeid er
Kapitlene i boka
Litteratur
Kapittel 2
Vad vet vi, vart är vi på väg?
Fritjof Sahlström
En kort översikt över klassrumsforskningen i sitt samtida
sammanhang
Klassiska resultat och kontroverser
IRE: Initiering – Respons – Evaluering
Två-tredjedelsregeln
Elever utan inflytande?
Elevers och lärares deltagande i plenarundervisning
Deltagande i bänkundervisning
Variation, undervisning och lärande
Resultat och kontroverser, då nu – men sen?
Vad borde vi göra mer av?
Elevers lärande och socialisation
Elevers bänkinteraktion
Litteratur
Kapittel 3
Tilpassa opplæring
Peder Haug
Tradisjonar i undervisning og læring
Metode
Omfang av fag
Variasjon gjennom timen
Kva elevar og lærarar gjer
Enkeltelevane sine handlingar
Drøfting
Litteratur
Kapittel 4
Hva snakker elever om underveis i et gruppearbeid?
Randi Myklebust
Organisering av samarbeid
Teori om det som skjer innenfor klasseromsdøren
Den metodiske tilnærmingen
Innenfor eller utenfor undervisningsoppgaven?
Gruppenes oppgaveorienterte samtaler
Samtalene om det faglige innholdet
Hva kan vi trekke ut av disse erfaringene med elevsamtaler?
Gruppearbeid – ja, takk
Litteratur
Kapittel 5
Flerspråklighet som ressurs
Anne Marit Vesteraas Danbolt og Bente Booth Hugo
Innledning
Språklig bevissthet i flerspråklige elevgrupper –
Etablering av samarbeidsrelasjoner
Organisering og innhold i lese- og skriveopplæringen
Elevens egen ordbok som innfallsvinkel til samarbeidet
Begrepsavklaringer rundt ordboka i elevens hjem –
Litterasitetshendinger i hjemmet
Synliggjøring av flerspråklighet
Utfordringer ved arbeidsmåten
Involvering av de foresatte – en nøkkel til samarbeid
Avsluttende betraktninger
Referanser
Kapittel 6
Vurdering som tilpasset opplæring?
Kari Nes og Sigrun Sand
Innledning
Tilpasset opplæring
Tilpasset opplæring og elevvurdering
Tilpasset opplæring i et sosiokulturelt perspektiv
Funn fra undersøkelsen «Elevvurdering og tilpasset opplæring»
Metode
Elevsamtalen og elevers medvirkning
Foresatte og tilpasset opplæring
Vurdering for læring – en utvidet modell
Litteratur
Kapittel 7
«Du husker bedre noe du har laget enfilm om»
Terje Mølster og Gerd Wikan
Innledning
Produksjonsperspektivet på læring – en teoretisk forankring
Forskningsdesign
Aksjonen
Resultater
Motivasjon
Opplevelse av mestring
Større læringsinnsats?
Samarbeid og interaksjon
Mot et nytt læringsfellesskap?
Elevenes multimodale tekster
Oppsummering og drøfting
Litteratur
Bidragsytere
Utgitt november 2012