Integrert? Innvandrere og barn av innvandrere i utdanning og arbeidsliv
ISBN: 978-82-7935-278-5
Om boka
-
”Har personer med minoritetsbakgrunn de samme mulighetene som majoriteten i det norske utdanningssystemet og arbeidslivet? Alle som tror de vet svaret, bør lese denne grundige og etterrettelige boken, som presenterer originalforskning og statistiske analyser av utdannelsesvalg, frafall, prestasjoner og deltagelse i arbeidslivet blant minoriteter i Norge. Forskning av denne typen kan fungere som en effektiv motvekt til anekdotisk synsing, og vil forhåpentlig kunne virke nedkjølende på et overopphetet debattklima. (Thomas Hylland Eriksen, CULCOM, Universitetet i Oslo).
Dette er en bok om integrering av innvandrere fra ikke-vestlige land og deres barn. Hvordan går det med dem i skolen og når de går ut i arbeidslivet?Boken undersøker forskjeller i elevers karakterer på ungdomsskole, videregående skole og universitet/høgskole, og gjennomføring og frafall i videregående skole og høyere utdanning. Boken ser på betydningen av såkalte ”ghettoskoler”, med høy andel innvandrerelever, og belyser fagvalg blant innvandrere og deres barn på høgskole og universitet. Er det slik at innvandrere og deres barn først og fremst søker seg til helseprofesjonene, samt tekniske og matematisk-naturvitenskapelige fag?
Boken analyserer også sysselsetting og inntektsutvikling etter at elevene/studentene har gått ut i arbeidslivet. Har innvandrere og deres barn like stor sjanse som majoriteten til å få jobb? Og hvordan ser inntektsutviklingen ut for disse gruppene over tid?
Analysene, som er basert på Norges unike registerdata og omfatter hele årskull, hvor også majoritetsbefolkningen inkluderes, viser at bildet er flertydig: Mens integrasjon ser ut til å gå bra på mange områder, er forskjellene store på andre områder. Boken gir et samlet uttrykk for hvor skoen trykker i integreringsarbeidet, og er ikke til å komme utenom for alle dem som er interessert i innvandringsspørsmål.
Om forfatteren
Gunn Elisabeth Birkelund, dr.polit. 1993; professor i sosiologi, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo
Arne Mastekaasa, dr.philos. 1993; professor i sosiologi, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo
Innholdsfortegnelse
Kapittel 1
Innledning
Gunn Elisabeth Birkelund og Arne MastekaasaFAMILIE OG SKOLE
Kapittel 2
Skoleprestasjoner blant grunnskoleelever med én norskfødt og én utenlandsfødt forelder
Jørgen HallvikKapittel 3
Minoritetselevers frafall fra videregående opplæring
Mina Verlo GrindlandKapittel 4
I samme båt. Frafall fra videregående skole og arbeidsmarkedstilknytning blant etterkommere av innvandrere og unge med majoritetsbakgrunn
Silje Bringsrud Fekjær og Idunn BrekkeKapittel 5
Finnes Ghettoskolen? Betydningen av andel elever med innvandrerbakgrunn for elevenes prestasjoner i videregående skole
Silje Bringsrud Fekjær og Gunn Elisabeth BirkelundHØYERE UTDANNING
Kapittel 6
Utdanningsvalg og innvandrerbakgrunn – mot en etnisk arbeidsdeling i høyere utdanning?
Line Anita SchouKapittel 7
Innvandrerbakgrunn og frafall fra høgskolestudier
Kjetil HelgelandKapittel 8
Karakterprestasjoner i høyere utdanning blant etterkommere av innvandrere
Hanne Elisabeth Kolby og Ståle ØsthusARBEIDSLIV
Kapittel 9
Med én fot innenfor?
Arne Kristian AasKapittel 10
Sysselsatt eller tilsidesatt? Heltidstilpasning blant høyt utdannede minoritetskvinner
Ida DrangeKapittel 11
Høyt utdannete innvandreretterkommeres møte med arbeidsmarkedet
Øystein EvensenKapittel 12
Innvandrernes og innvandreretterkommernes arbeidsinntekter
Idunn Brekke og Arne MastekaasaINTEGRERT?
Kapittel 13
Et sammensatt bilde
Arne Mastekaasa og Gunn Elisabeth BirkelundBidragsytere
Utgivelsesdato
Utgitt i november 2009