Klima, medier og politikk
ISBN: 978-82-7935-363-8
Global oppvarming er en utfordring til både politikere, journalister og engasjerte samfunnsborgere. Hvordan takler de Norges sentrale dilemma som «klimavennlig oljenasjon»? Forskerne har talt, men hvordan svarer beslutningstakere og andre på utfordringen? Ble Stortingsvalget 2013 et klimavalg? Hvordan tenker politikere, journalister og organisasjoner om sine oppgaver, og om opinionen? Hva bidrar til ulike samfunnsgruppers syn på klimaendringene? Hva gjør mediene for å knytte klimaforskningen nærmere folks hverdagserfaringer? Denne antologien tar for seg disse og andre brennende spørsmål, om internasjonale forhandlinger, om klimaflyktninger og om bistand. Den er et viktig bidrag til å forstå vår tids største globale utfordring.
Institusjonstilknytning for bidragsytere i antologien
Klima, medier og politikk
Elisabeth Eide: Institutt for journalistikk og mediefag. Høgskolen i Oslo og Akershus
Dag Elgesem: Institutt for informasjons og medievitenskap, Universitetet i Bergen
Siri Gloppen: Institutt for sammenliknende politikk. Universitetet i Bergen
Lise Rakner: Institutt for sammenliknende politikk. Universitetet i Bergen
Marthe Hårvik Austgulen: Statens Institutt for forbruksforskning (SIFO)
Sondre Båtstrand: Institutt for sammenliknende politikk. Universitetet i Bergen
Katherine Duarte: Institutt for informasjons og medievitenskap. Universitetet i Bergen
Harald Hornmoen: Institutt for journalistikk og mediefag. Høgskolen i Oslo og Akershus
Marthe Høiby: Institutt for journalistikk og mediefag. Høgskolen i Oslo og Akershus
Jill Johannessen: Institutt for informasjons og medievitenskap. Universitetet i Bergen
Roy Krøvel: Institutt for journalistikk og mediefag. Høgskolen i Oslo og Akershus
Dina Kristin Midtflo: Institutt for sammenliknende politikk. Universitetet i Bergen
Anja Naper: Institutt for journalistikk og mediefag. Høgskolen i Oslo og Akershus
Frode Nystuen: Institutt for journalistikk og mediefag. Høgskolen i Oslo og Akershus
Mikaela Solberg: Institutt for journalistikk og mediefag. Høgskolen i Oslo og Akershus
Endre Tvinnereim: Uni Research, Rokkansenteret, Bergen
Vegard Vibe: Institutt for sammenliknende politikk. Universitetet i Bergen
Andreas Ytterstad: Institutt for journalistikk og mediefag. Høgskolen i Oslo og Akershus
Elisabeth Eide, Dag Elgesem, Siri Gloppen og Lise Rakner er redaktører for boka som har en imponerende liste bidragsytere. Under følger Institusjonstilknytning for bidragsytere i antologien:
Elisabeth Eide: Institutt for journalistikk og mediefag. Høgskolen i Oslo og Akershus
Dag Elgesem: Institutt for informasjons og medievitenskap, Universitetet i Bergen
Siri Gloppen: Institutt for sammenliknende politikk. Universitetet i Bergen
Lise Rakner: Institutt for sammenliknende politikk. Universitetet i Bergen
Marthe Hårvik Austgulen: Statens Institutt for forbruksforskning (SIFO)
Sondre Båtstrand: Institutt for sammenliknende politikk. Universitetet i Bergen
Katherine Duarte: Institutt for informasjons og medievitenskap. Universitetet i Bergen
Harald Hornmoen: Institutt for journalistikk og mediefag. Høgskolen i Oslo og Akershus
Marthe Høiby: Institutt for journalistikk og mediefag. Høgskolen i Oslo og Akershus
Jill Johannessen: Institutt for informasjons og medievitenskap. Universitetet i Bergen
Roy Krøvel: Institutt for journalistikk og mediefag. Høgskolen i Oslo og Akershus
Dina Kristin Midtflo: Institutt for sammenliknende politikk. Universitetet i Bergen
Anja Naper: Institutt for journalistikk og mediefag. Høgskolen i Oslo og Akershus
Frode Nystuen: Institutt for journalistikk og mediefag. Høgskolen i Oslo og Akershus
Mikaela Solberg: Institutt for journalistikk og mediefag. Høgskolen i Oslo og Akershus
Endre Tvinnereim: Uni Research, Rokkansenteret, Bergen
Vegard Vibe: Institutt for sammenliknende politikk. Universitetet i Bergen
Andreas Ytterstad: Institutt for journalistikk og mediefag. Høgskolen i Oslo og Akershus
Innhold
Forord
Kapittel 1 Norske paradokser
Mediene, politikken og opinionen
Elisabeth Eide, Dag Elgesem, Siri Gloppen og Lise Rakner
Kapittel 2 Stortingsklima
Klima som valgkamptema og norske politikeres syn på klimautfordringene
Siri Gloppen, Lise Rakner, Vegard Vibe
Kapittel 3 Klimavalg i mediene
Journalistikken og det politiske spillet
Elisabeth Eide og Anja Naper
Kapittel 4 Journalistenes klimavalg
Mens vi venter på folket?
Marte Høiby og Andreas Ytterstad
Kapittel 5 Vite, men ikke røre?
Profesjonelle grenser for klimahandling hos norske forskere og journalister
Andreas Ytterstad
Kapittel 6 Koalisjoner, konsensus og klimaendringer
Klimapolitikk i norske regjeringsplattformer 1989–2013
Sondre Båtstrand
Kapittel 7 Verden i nasjonal valgkamp
NGO-perspektiver
Roy Krøvel og Frode Nystuen
Kapittel 8 Norge utaskjærs
COP17-historier
Jill Johannessen
Kapittel 9 Klimabistand
God Bistandspolitikk?
Vegard Vibe, Siri Gloppen og Lise Rakner
Kapittel 10 Klimaflyktningar
Nye grupper med rett til vern?
Dina-Kristin Topphol Midtflø
Kapittel 11 Globale problemer – lokale briller?
Klimajournalistikk i seks norske lokalaviser
Mikaela Solberg
Kapittel 12 Klimakrise eller oljefest?
Perspektiver fra kommentariatet
Anja Naper
Kapittel 13 Splittet klima
En kritisk diskursanalyse av petroleumsmeldingen
Harald Hornmoen
Kapittel 14 Dystopier og politisk satire
Avistegninger om klimaendringer
Elisabeth Eide
Kapittel 15 Fra klimaskepsis til energipolitikk
Klimablogging på norsk
Dag Elgesem
Kapittel 16 Koblingsutfordringer
Ekstremvær, mediedekning og ekspertise
Katherine Duarte
Kapittel 17 Når det snakkes om klima, bør vi se oljearbeideren i rommet
Yrke, arbeidsplass og holdninger til klimaendringer
Endre Tvinnereim og Marthe Hårvik Austgulen